Avaleht » Filmiliigid

Disko ja tuumasõda (2009)

Dokumentaalfilmid Kestus: 77:14

Sisukokkuvõte

Jaak Kilmi ja Kiur Aarma mänguline dokumentaalfilm oma põlvkonna kujunemisloost Nõukogude Eestis, kus totalitaristlik võim seisis vastamisi popkultuuri kangelastega ja akna unistuste maailma avas Soome televisioon.

Mängulise dokumentaali peategelased on 1970ndate esimeses pooles sündinud lapsed. Väike Jaak alustab oma jutustust ajast, mil ta elab Tallinna uues linnaosas Õismäel. Isa ostab talle fotoaparaadi ja lapsepõlve teeb eriliseks tõsiasi, et televiisorist saab vaadata soome televisiooni saateid. Kuulsust kogub eetris jooksev seriaal „Dallas“, mida tulevad pealinna vaatama ka Jaagu sugulased Lõuna-Eestist. Onutütar Urvele saadab Jaak igal nädalal filmi edasisest sisust kokkuvõtte, mida siis tüdruk külas ette loeb. Paralleelselt kulgevad pildikesed elust Nõukogude Eestis – on 1. mai ja väike laps loeb hingestunult pühadeluuletust, tribüünilt lehvitab rahvale parteiladvik ja mööda marsivad loosungeid kandvad demonstrandid. Maakaardil laovad käed aga knopkadest raudset eesriiet Eesti ja vaba maailma vahele. Kõlab Ameerika Hääle avakutsung – see oli raadiojaam, mida eestlased segajatest hoolimata kuulasid.

On aasta 1955  ja Eesti alustab telesaadete edastamist. Eetris on telediktor Ruth Peramets. Eesti hakkab edastama ka soomekeelseid propagandasaateid, kuna soomlastel veel oma televisiooni pole. Ajaloo-professor Esko Salminen selgitab olukorda. Käib külm sõda. Kaadrid nõukogude sõduritest Soomes Kirkkonummi sõjaväebaasis. Vastukaaluks saabuvad Soomesse USA diplomaadid ja Coca-Cola autod. 1957 alustab Helsingis saadete edastamist Soome TV. Loomulikult häirib see Nõukogude Liidu ideolooge, eriti ärritavalt mõjub 1968. aasta Praha kevade mahasurumise näitamine vene tankide abil. Tolleaegse televisiooni juht Sakari Kiuru meenutab Tšehhi sündmuste järellainetust Helsingis. 1971. aastal avatakse Espoos uus võimas saatja, mille koguvõimsusest pool on suunatud Soome lahele. Eesti poolel hakkavad katustele kerkima antennid. Räägib ajaloolane, raamatu „The New Cold War“ autor Edward Lucas. 

Koolipoiss Joosepi pere tegeles sellel ajal Eestis illegaalse äriga: TPI inseneri-haridusega isa teeb ja müüb soome teleplokke, ema paljundab soome telekavasid, Joosep ise müüb neid koolis. Aina rohkem jõuab põhja-eestlasteni läänemaailma reklaami. KGB juhiks kerkinud Juri Andropov loob eriosakonna lääne mõjudega võitlemiseks. 1972. aastal saabub erikomisjon Eestisse, et läbi viia salajane sotsioloogilne teleauditooriumi uurimus. Kõneleb sotsioloogide rühma juht, hilisem Eesti televisiooni juht Hagi Šein. Meedia-uurija Georgi Potšeptsov selgitab, et CIA uurimuste järgi sai nõukogude inimest kõige kergemini vallutada massikultuuri abil, mille tõi kodudesse televisioon. Kui soome teles näidati filmi „Ninotška“ Greta Garboga peaosas, tuli Soome TV juhtidel minna Moskvasse aru andma. 1975. aastal toimub Helsingis Euroopa julgeoleku ja koostöönõupidamise lõpp-etapp, kus Leonid Brežnev kirjutab alla Helsingi leppele. Külma sõja poolte mõjusfäärid pannakse paika. Järgneb diskoajastu: diskotantsu õpetus soome kanalilt ja diskotants eesti moodi. Parteiladvik Johannes Käbini juhtimisel annab käsu läänelik tants „kodustada“.

Afganistani sõja algus 1979. Eesti Kommunistliku Partei etteotsa asub Moskva käsul Karl Vaino, kes oma esimesel Soome-külastusel avab Kotkas Lenini monumendi. Samal ajal, kui Urve käib oma kodukülas ringi ja jutustab, mis järgmistes „Dallase“ osades toimub, muutub elu Tallinnas rahutumaks. Tänavapilti ilmuvad punkarid. 1980. aasta septembris, kui Kadrioru staadionil toimub jalgpallimatš ETV ja Eesti Raadio vahel, keelatakse seal ansambli „Propeller“ esinemine. Järgneval noorterahutusel arreteeritakse punkareid. Programmijuhi Voldemar Lindströmi sõnul käsib partei näidata, kui ilus on tegelikult elu Eesti NSVs. Kuna tulemust pole, esineb Karl Vaino NLKP 26. kongressil ettekandega, kus tõdeb, et ideoloogilise võitluse eesliinil asub Eesti. Hiljem Eestis allkirjastab ta salajase määruse kodanliku televisiooni mõju neutraliseerimise abinõudest. Järgnevad käsud ja keelud, soome antennide katustelt eemaldamine.

Leonid Brežnevi matuste järel pannakse pukki Juri Andropov ja algab igasuguste kampaaniate aeg. Rahvamalevlased hakkavad tänavatel korda hoidma. Toomase jutustuses on tema ema rahvamalevlane. Soome värviplokkide ehitamiseks hakatakse Eestisse tooma mikroskeeme. Toomase mõtteid täidab aga „Knight Raider“ oma imeautoga. Osatäitja David Hasselhoff külastab Soomet, kuid eesti koolilapsed peavad harjutama gaasimaski pähepanemist, sest karta on tuumasõda. Poodides valitseb kaubapuudus, soome meisterkokk aga reklaamib teles toiduküllust. USA alustab tähtedesõja programmi, Soome televisioonis näidatakse filmi "Star Wars".

Päevakorral on jabur idee ehitada Naissaare juurde merre tohutu metallvõrk soome signaalide segamiseks. Inimesed ehitavad kraadiklaasi-antenne. Lääne filmid levivad Eesti kaudu üle kogu Nõukogudemaa. Selgub, et Eestis on toimunud KGB eriosakonna salajased teleauditooriumi uuringud selle kohta, kuidas nõukogude inimene käitub vaenuliku propaganda tulvas. NSV Liidu etteotsa asub Mihhail Gorbatšov ja algab perestroika. Soome TV näitab erootikafilmi „Emmanuelle“. Filmi vaatavad kõik. Suur Nõukogudemaa hakkab lagunema. Karl Vaino lahkub Eestist 1988  ja aastaid hiljem annab intervjuu, milles eestlaste iseseisvuspüüet põhjendab soome televisiooni mõjuga. Saabunud on vabadus.

 

Märksõnad: ajalooline ülevaade | antenni ehitamine | defitsiit | diskotants | diskotantsu õppimine | Helsingi Harta | ideoloogiline võitlus | infokogumine | julgeolek | järjekorras seismine | kummikeks | külm sõda | lapsed | lapsepõlvemälestused | luuletuse lugemine | lääne muusika | läänemaailm | meenutused nõukogude ajast | noorte kujunemislugu | noorterahutused | nõukogude partei- ja riigitegelased | nõukogudevastasus | perestroika | pioneerilaager | poliitiline kampaania  | poliitilised meeleavaldused | poliitilised repressioonid | popkultuur  | propaganda | punkarid | raadiojaam Ameerika Hääl | rahvamalev | rongkäigus marssimine | Soome TV | telereklaam | televiisori vaatamine | tollikontroll | totalitaarne režiim | tähesõdade programm | Vaata kõiki »

Meie koostööpartnerid

  • Kultuuriministeerium
  • EFI
  • Eesti Kultuurkapital
  • ERR
  • Rahvusarhiiv
  • BFM
  • Kinoliit
  • Eesti Filmiajakirjanike ühing
  • Tallinnfilm