Avaleht » Filmiliigid

Iraani šahh Mohammad Reza Pahlavi Tallinnas (1972)

Ringvaade "Nõukogude Eesti" nr 20 (1033), oktoober 1972

1/5

Alternatiivpealkiri filmiarhiivis: Iraani šahh Tallinnas

Filmikroonikad Kestus: 03:10

Huviinfo

Linastusluba nr MB-08280 väljastati filmile 27.10.1972. aastal: Filmi võib linastada kogu Eesti NSV kinovõrgus igasugusele auditooriumile tähtajaga kuni 1.02.1973. 
Allikas: ERA.R-1946.1.1871 Komitee poolt "Tallinnfilmile" väljaantud linastusload nr 85-94.

Kunstinõukogu arutelult 4novembril 1972

Komissarov: Trafaretne. Šahhe ja muid selliseid tegelasi ei käi meil iga päev. 3. kategooria.

Mikko: Meid ei lastud igale poole sisse. Nendes paikades, kuhu lubati, käisime.

Käsper: Mulle jääb arusaamatuks, mille järgi me neid palasid täna hindame. Iga teema nõuab oma. Mulle meeldis see masinate pala kõige rohkem. Selles oli informatsiooni, mida oleks pidanud tekstiga toetama. Tekstiga saab palju ära teha ja vastupidi. Kui hindame puhtalt operaatori tööd, siis seal oli ilus pilt.

Školnikov: Tahan rääkida printsiibist. Võtame šahhi pala filmimise. Televisioon võib teha publitsistikat, kuid meie ülesanne on teine. Šahh käis selles Kalinini nimelises tehases, aga meie teame ka seda, et see tehas valmistab seadmeid Iraanile, see on palast välja jäänud. Ja sellepärast peaks pala esitamisel Kunstinõukogule teatama, kuidas operaatori töö vastu võeti, aga mitte nii, nagu režissöör seda tegi. Me oleme siin nagu loominguline grupp, kes peab lahti mõtestama, kes tegi paremini, kes kehvemini. Toimetus peab seda tegema.

Danilovitš: Siin oli juttu, et Kunstinõukogul pole vaja teada filmi köögipoolt. Küsimus on selles, et toimetus peab andma väga objektiivse hinnangu. Praegu seda pole. On mundri au kaitsmine. Toimetus peab režissööri tähelepanu pöörama sellele, kuidas tuleb monteerida. Praegu on kroonikapalade hindamine suvaline, peaks olema objektiivne, kollektiivne.

Skulski: Kunstinõukogu hindab lõplikku tulemust, mitte seda, mis oli ja kuidas tehti. Teksti eest me hinnet ei alanda. Kui pala saab 3. kategooria, on süüdi operaator.

Mikko: Ringvaate tervikuna esitame 2. kategooria saamiseks.

Danilovitš: Olen vastu. Kogu aeg räägime, et režissöör rikkus pala, üleminekutest ei saa aru. Šahhi pala on osaliselt venitatud, tekst on puudulik - ja nüüd toimetus pakub 2. kategooriat. Meie hindame ringvaadet tervikuna - temaatika, režissööri töö. 

Mikko: Ma ei ütleks, et šahhi juures on midagi rikutud. Oli ettepanek pala pikkuseks 30 m, toimetus tegi ettepaneku 50 m ja lõpuks sai 80 m. Selle šahhi pala juures pole režissöör midagi ära rikkunud või halvemaks teinud. Rakvere kooli pala juures pole ta absoluutselt midagi rikkunud või halvemaks teinud. Sokolniki pala juures samuti, peaaegu kogu materjal on sees. Leie kolhoosi pala juures võib toimetust kritiseerida, et tekst pole küllaldane. Ainus pala, milles võib režissööri süüdistada, on "Tuled", et tõi sisse need jõhkrad fotod. Võib süüdistada selles, et üleminekud pole kõige paremad.
Toimetuse töö juures võib rääkida maitse puudumisest või asjatundmatusest, mitte aga liberaalsusest. See on toimetuse kaalutud seisukoht, et anda sellele ringvaatele 2. kategooria.

Palale anti 2. tasustamisgrupp.
Ringvaatele tervikuna, režissöör Ülo Tambek 3kategooria.

Allikas: ERA.R-1707.1.1232 Kunstinõukogu protokollid, lk 198-206.

Meie koostööpartnerid

  • Kultuuriministeerium
  • EFI
  • Eesti Kultuurkapital
  • ERR
  • Rahvusarhiiv
  • BFM
  • Kinoliit
  • Eesti Filmiajakirjanike ühing
  • Tallinnfilm