Avaleht » Filmiliigid

Peadirigent (1985)

Dokumentaalfilm Kestus: 30:00

Sisukokkuvõte

Reipal sammul läheb Eri Klas"Estonia" teatri suunas, siseneb majja. Teatri muusikajuhina tervitab ta teatrisaalis kolleege uue hooaja alguse puhul ja soovib estoonlastele loomingulisi saavutusi.
Ooperiteatri igapäevategevus kogub hoogu, ettevalmistuses on lavastus. Kabinetis teeb Eri Klas"Luisa Milleri" proovi solistide Anu Kaalu, Mare Jõgeva, Hendrik Krummiga, klaveril saatmas Reet Laul. Samal ajal kujundatakse lava - stangedele seotakse foone, seatakse dekoratsioone, valguskunstnik Evald Raadik loob lavastuse miljööd. Etenduse eel on pingeline, kostüümides solistideansambel laulab häält lahti, grimmitoas saab näo Tiit Kuusiku rolli tegelane. Orkestrandid siirduvad orkestriruumi. Etendus algab. Dirigendipuldis Eri Klas, kõlab avamäng ooperile "Luisa Miller".
Oma kodus istub ema Anna Klas klaveri taga, klaveril poja fotod ja meenutab Erit väiksena, tema muusikahuvi, kasvamist ja kujunemist muusikamaailmas.
Tunnustatud dirigendina ootavad Eri Klasi ees tööd Soome muusikateatrites. Ees seisavad ka „Estonia“ teatri külalisetendused Moskva Suures Teatris. Moskva raudteejaamas on estoonlasi vastu võtmas teatri direktor Ants Sõber, Suure Teatri ees jäädvustatakse ajalooline hetk. Enne etendusi proovides kohanetakse Suure Teatriga. Olulise muusikasüdmuse eel toimuval pressikonverentsil püüavad „Estonia“ peadirigent Eri Klasi sõnavõttu kümned ajakirjanikud. Ja läheb lahti! Orkestrandid seavad end valmis etenduse eel, riietaja Lilli Birke aitab Eri Klasile frakki selga Suure Teatri dirigenditoas. Eri Klas tõstab dirigendikepi ja kõlavad ooperid „Luisa Miller, „Boriss Godunov“....
Etenduste lõppedes kostev tormiline aplaus ei taha vaibuda. Esinejad kummardavad austusavalduste saatel Suure Teatri laval, näeme Tiit Kuusikut, Hendrik Krummi, Eri Klasi, Jevgeni Nesterenkot ja Gennadi Roždestvenskit estoonlastega laval. Teoks on saanud kultuuri suursündmus, mida on uhke meenutada ka aastate pärast.
Tagasi kodus, istub Eri Klas pereringis ja jagab muljeid Moskva-reisis. Tema juttu täiendab abikaasa Ülle Ulla. Anna Klas ja Diana Klas vaatavad fotosid, Ulla Kerge ja väike Mattias kuulavad kõrval.
Taas ootavad Eri Klasi ees külalisetendused ja kontserdid - seekord Pariisis. Vilgub välireklaam, näeme Eri Klasi vabal hetkel linnas kõndimas, välikohvikus laua taga ja õhtul etendusi dirigeerimas. Koju jõudes on taas perele paljutki jutustada ning võimalus reisil salvestatud kontserte kassetil järele vaadata.
Saabunud on ka kauaoodatud puhkuseaeg, mil saab suvekoju Hiiumaale. Mattiasega koos võetakse ette päris maatööd ja -tegemised, vana hiidlasega saab kalasuitsutamise juures mõnusat juttu puhuda. Siin on aeg end laadida ning uusi muusikalisi plaane kavandada.
Sügisel viivad pianist Anna Klas ja dirigent Eri Klas ellu oma ammuse plaani. Kadrioru lossi peasaali valgel klaveril esineb ema Anna Klas klaverikontserdiga, toeks kammerorkester, mida juhatab poeg Eri Klas - poeg, kellest sai dirigent, millest ta isa vaid unistada söandas.



Märksõnad: dirigeerimine | dirigent | dirigent proovisaalis | ema ja poja suhted | klassikaline muusika | kontserdisaal | kontsertmeister | kultuuri suurkujud | kultuuriajalugu | kultuuride seosed | kultuurisidemed | kultuurisuhted | külalisetendused | lava | lavatagused ruumid | muusika | muusika loomeprotsess | muusikaesitused | muusikateater | muusikute tööprotsess | ooper | ooperilaulja | ooperiproov | perekondlikud sidemed | perering | pianist | pressikonverents | rahvusvaheline tunnustus | solistid | suvekodu | teater | teatrietendus | teatrietenduse ettevalmistamine | teatrihoone | teatrimiljöö | teatrisaal | teatritegelased | väliskülaliste vastuvõtmine raudteejaamas | välisvisiit | Vaata kõiki »

Meie koostööpartnerid

  • Kultuuriministeerium
  • EFI
  • Eesti Kultuurkapital
  • ERR
  • Rahvusarhiiv
  • BFM
  • Kinoliit
  • Eesti Filmiajakirjanike ühing
  • Tallinnfilm