Avaleht » Filmiliigid

Orient Occident (2001)

Dokumentaalfilmid Kestus: 17:40

Huviinfo

Pärdi-ainelised muusikadokumentaalid

"Orient & Occident" on üks kolmest Dorian Supini Pärdi-ainelisest muusikadokumentaalist [„Sinu nimi“, „Cecilia“, „Orient & Occident“ - toim], mis valmisid tema portreefilmi "Arvo Pärt. 24 prelüüdi ühele fuugale" (2002) n-ö kõrvalsaadusena. Heliteos "Orient & Occident" oli tellitud Berliini pidunädalate (Berliner Festwochen) puhuks ja selle maailma esiettekanne toimus 30. septembril 2000 Berliinis. Dorian Supini film jäädvustab selle teose proovid Tallinnas koos helilooja Arvo Pärdiga enne esiettekannet Eestis aastal 2001. Teose esitab Tallinna Kammerorkester dirigent Tõnu Kaljuste juhatusel.

Dorian Supin ise räägib filmi valmimisloost järgmist: „Juba pärast "24 prelüüdi" montaaži lõpetamist, kui teos oli valmis, osutusid mõned teemad järelejäänud materjali hulgas niivõrd terviklikeks, et ma otsustasin teha nendest eraldi lühimetraažilised filmid. Nendes teostes avaldub kogu režissööri vägivald üksnes elementide valikus."
Supin, D. Moments of Silence. Saatesõnast DVD „Arvo Pärt. 24 Preludes for a Fugue“ ingliskeelses bukletis Ideale Audience.

Filmidest „Sinu nimi“, „Cecilia“, „Orient & Occident“ kriitiku pilguga

Merike Vaitmaa: "Sellises muusikafilmis on režissööril märksa vähem võimalusi oma kunsti teha. Ta ei katkesta prooviprotsessi loodusvõtete ega intervjuudega, üksnes jäädvustab, kuidas muusikud töötavad. Muusikakauge filmikriitiku meelest sellised teosed venivad. Muusikainimesele või lihtsalt kuulajale on proovi jälgida ääretult huvitav, see on otsetee helitöö sügavamate kihtide ja peensuste juurde, need süvendavad ka autori ja interpreedi portreejooni.
/---/
Kolm filmi, igaühes erinev teos ja dirigent, erinevad interjöörid, lauljad ja instrumentalistid. Kõigis sama ja üha uuesti üllatav Arvo Pärt."
Vaitmaa, M. (2002). Arvo Pärt Dorian Supini filmides. Teater. Muusika. Kino, nr 7, lk 80.

Igor Garšnek: "Igaühes neist kolmest filmis jälgib kaamera, kuidas /---/ dirigendid ja interpreedid teosega proovis tööd teevad. Mõistagi ilmub kaadrisse pidevalt ka helilooja ise, kord muusikuid suunavate, siis jälle kiitvate remarkidega - kuid kõigis kolmes linateoses prevaleerib sõna ees siiski muusika.
/---/
Kõik kolm filmi lähtuvad ühest ja samast skeemist - kõigepealt detailne töö proovis ning lõpukaadriks teose põgus kontserdisalvestis kui eelneva protsessi vihjeline resultaat. Vihjeline just oma lühiduse tõttu, film lõpeb ära lihtsalt enne, kui vaataja jõuaks kunstilisse tulemusse süvenema hakatagi. Muidugi mõista pole režissöör siin teinud traditsioonilisi kontsertlikke muusikafilme, vastupidi - tema tähelepanu keskmes on olnud n-ö muusika köögipool. Teiste sõnadega see, kuidas dirigendid kild killu ning detail detaili haaval teose ettekandelise terviku kokku panevad."
Garšnek, I. (2002). Filmidesadu Arvo Pärdist. Teater. Muusika. Kino, nr 7, lk 82.

 

Meie koostööpartnerid

  • Kultuuriministeerium
  • EFI
  • Eesti Kultuurkapital
  • ERR
  • Rahvusarhiiv
  • BFM
  • Kinoliit
  • Eesti Filmiajakirjanike ühing
  • Tallinnfilm