Avaleht » Filmiliigid

Võsakurat (1976)

VGIK: Peeter Simmi diplomitöö

Tudengifilmid | Draama | Sõjafilm Kestus: 14:24

Huviinfo

Diplomitöö

Lühimängufilm „Võsakurat“ on Peeter Simmi Üleliidulise Riikliku Kinematograafia Instituudi (VGIK) diplomitöö, mille kaitsmine toimus Moskvas 01. juunil 1976. aastal.

Filmidebüüt

Metsavahi roll on Vaino Vahingu esimene filmiroll. Kubanbek Žussupov oli filmivõtete ajal Tallinna Kunstiinstituudi maalikunstieriala lõpetaja.

Peeter Simmi ÜRKI diplomitööd juhendas tema erialaõppejõud professor Aleksandr Stolper. Operaator Anatoli Lapšovi erialaõppejõud oli kuulus filmioperaator Aleksandr Galperin, kes jõudis VGIK-is koolitada üle 200 operaatori (sh eestlasi). Anatoli Lapšov läks pärast instituudi lõpetamist tööle Lenfilmi, Peeter Simm aga siirdus kodustuudiosse Tallinnfilm.

Filmi saamisloost

"Võsakurat" tootmine: 9.03.-10.06.1976.
Filmi venekeelne dublaaž on tehtud stuudios Tallinnfilm 1976.

Režissöör Peeter Simm: „Tollane Tallinnfilmi peatoimetaja Lembit Remmelgas lõi mu esimese diplomitöö stsenaariumi tagasi. Remmelgas oli tark mees, sai aru, et see oli kõnts. Tema lemmikkommentaar „mõtet välja ei mõtle“ jääb mind alatiseks saatma. Pool aastat imesin pöialt. Olin praktikal „Suve“ filmi juures. Sõitsime režissöör Arvo Kruusemendiga otsima mingit võttekohta, kui ta rääkis mulle oma kodukohas juhtunud loo, mille ma siis dramatiseerisin.
/---/
Kevadel ereda päikesega tulevad näitlejate portreed kesised, suured plaanid on kõlbmatud, inimestel on silmad kissis. Leppisime [operaator] Lapšoviga kokku, et hakkame filmima režiimis, sompus või varjus. Režiimiks nimetatakse aega, kui valgus on pehme. Seda on õhtul vast 20 minutit ja hommikul 15 minutit. Inglise keeles öeldakse maagiline tund. Taevas ja maa on ühesuguse valgustusega, varjud puuduvad. Ilus pilt on sel ajal.

Selgus, et päike särab päev läbi. Lapšov keeldus päeval filmimast. Mina kui pehmem inimene palusin, et katsume ikka kuskil puude all... Filmidirektor Veronika Bobossova hakkas operaatori peale karjuma, et mis ta õige mõtleb, me peame filmima, meil on plaan. Lapšov virutas jala niisuguse jõuga vastu kändu, et lõi endal varbaluu pooleks. Ja hakkas siis invaliidi seisukohalt dikteerima, mismoodi teha.

Ma ei unusta kunagi Lapšovi meelekindlust. Terve Tallinnfilm oli tema vastu, kõik 500 inimest. Lapšov, kummikud jalas, lonkas üksipäini puude all. Kui vaadata resultaati, siis oli tal õigus! Kui operaator oleks andnud järele ja me oleks filminud päeval, siis poleks tulemus nii ilus ja ühtlane. /---/
Loe täpsemalt:
Kivimaa, E. (2011). Hüsteeriline seisund „Võsakuradi“ võtteplatsil. Rmt:
Peeter Simm. Eesti filmi partisan. Tallinn: Menu kirjastus, lk 40-45.

Saksa sõjaväekomandatuuri kuulutus filmis

TEADAANNE

Maal ümberhulkuvate või sabotaažiülesannetega teotsevate punaarmeelaste toetamine, iseäranis ulualuse andmine, toitmine või varustamine erariietega loetakse punase hävitussalga tegevuse abistamiseks ja karistatakse surmanuhtlusega. Õigete ja kasulike teadete eest ümberhulkuvate punaarmeelaste kohta määratakse tasu 3000 marka.

Saksa välikomandant

Filmis tõlkimata kirgiisikeelne jutt

Žussupovi mängitud sõjavang pobiseb kirgiisi keeles (subtiitreid tema jutu kohta filmilindil pole), kui tal saapad jalast tõmmatakse: "Koer, söö ära need saapad!"
Rippudes silla küljes: "Lase lahti, lase lahti, siga, lase lahti, koer."
Kui Võsakurat tagastab talle soos saapad ja vormirõivad: "Vabanda, vanamees."
Allikas: Filmiarhiivi toimik 5428.

Meie koostööpartnerid

  • Kultuuriministeerium
  • EFI
  • Eesti Kultuurkapital
  • ERR
  • Rahvusarhiiv
  • BFM
  • Kinoliit
  • Eesti Filmiajakirjanike ühing
  • Tallinnfilm