Avaleht » Filmiliigid

Naine täna (1974)

Dokumentaalfilmid Kestus: 20:40

Huviinfo

Filmist kriitiku pilguga

Jaan Ruus: „Puhtakujulised publitsistlikud probleemfilmid, nagu me neid harilikult mõistame — publitsistika eeldab probleemsust, aga ka autori seisukohta ja selle kaitsmise oskust — taotlevad mõneti olla «Janu vee ääres» (rež. H. Speek) ja «Naine täna» (rež. R. Kasesalu).
«Naine täna» jälgib naise rolli tänapaeva ühiskonnas. Autorid võrdlevad meeste ja naiste tegevust eri elualadel, kuid ainuke tõsiselt püstitatud probleem näib olevat naise olustiku (kauplus, teenindus) halb korraldus. Ent kohe tuleb ka lõpp, sünnib laps ja diktor ütleb: meist oleneb, et võtaksime oma ellu ainult head. Probleemi — mehe ja naise tegelik erinevus nende kodanikuvõrdsuse juures — teravdamise asemel puuderdavad autorid selle sõnadega üle. Oodatava analüütilise uurimuse asemel saame järjekordse sõnavahulise publitsistikateose.“
Ruus, J. (1976). Miks tehakse filme? [Märkmeid "Tallinnfilmi" loomingust]. Sirp ja Vasar, nr 13, 26. märts; nr 14, 2. apr.

Retrodokumentalistika esitlemine

Jaanuaris 2012 toimunud festival DocPoint Tallinn linastas maailma uuema dokumentaalloomingu kõrval ka populaarset eriprogrammi "Kadunud lindid", mille raames toodi 1945-1991. aastal loodud Eesti dokumentalistika põnevamad teosed arhiividest välja ning linastati neid filmilintidel autoriprogrammidena. Seejärel tehti neist programmidest kitsam valik teemade kaupa, mida esitleti 24. - 26. veebruaril 2012 kinos Artis. Talinnfilmi ja Eesti Rahvusringhäälingu arhiivisügavustest jõudsid ekraanile poliitika, poeesia ja olme märksõnade alla jagatud filmilindid. Filmiüritus toimus Eesti filmi 100. sünnipäeva raames.

Poliitika programmis linastusid peamiselt Tallinnfilmi vanemad propagandateosed, mille autoriteks Venemaalt Eestisse imporditud filmimehed. Hilisemast dokumentalistikast oli tähelepanuväärne Reet Kasesalu film "Naine täna", milles Ita Everi diktorihääle abiga on loodud üllatavalt kaasaegne, ent ometi propagandamasinat rahuldav teos. Poeesiaprogramm ühendas mitmeid filmikunstilisi veidrusi filosoofilisemate teemadega nõukogude Eesti filmikunstis. Märksõna alla olme oli koondatud okupatsiooniaja inimesi igapäevaselt puudutavad teemad nagu tühjad letid, uued kortermajad, alkoholism ja väljavaade jääda vallaliseks.
Festival DocPoint linastab vabariigi sünnipäeval retrodokumentalistikat, http://www.kino.ee/News/Uudised/2012-02-22/1149/  (28.04.2015).

 

Meie koostööpartnerid

  • Kultuuriministeerium
  • EFI
  • Eesti Kultuurkapital
  • ERR
  • Rahvusarhiiv
  • BFM
  • Kinoliit
  • Eesti Filmiajakirjanike ühing
  • Tallinnfilm