Avaleht » Filmiliigid

Põhjatäht (2014)

Animafilm Kestus: 14:13

Huviinfo

Autor oma filmist

Mattias Mälk, "Põhjatähe" režissöör: „Lühianimafilm "Põhjatäht" on minu esimene ja positiivne koostöö Eesti Joonisfilmi stuudioga. Filmi visuaalne teostus oli väljakutse nii mulle, filmi kunstnik Martinus Klemetile, kui ka stuudiole – karakterite realistlikud proportsioonid, animeeritud vormi järgivad varjud ning kihtiderohke komposiit lõid kokku väljendusrikka pildi. Tulemuse saavutamine oli ajakulukas ning parema tulemuse nimel tuli mitmed stseenid uuesti teha. Helilooja Mait Jüriado ja helikujundaja Horret Kuusi tööga olen äärmiselt rahul - nende abiga tuli film soovitud tonaalsusega.“

""Põhjatäht" on üleloomulikkusega vürtsitatud ja paroodia elementidega film noir'ilik joonislugu. Lugu jälgib ebatõenäoliselt detektiivirolli sattunud tuukri ja astronoomist femme fatale'i suhet, mis areneb vastastikusest umbusaldusest millekski enamaks. Mõlemad on meri- ja taevatähtede vahelise seose avastamise tõttu oma elu ohtu seadnud ning vastasjõududeks on nii kosmilist saladust varjav süsteem kui ka meritähtede endi müstiline olemus. Suurema ja keskse osa filmist moodustab naise unenägu, mis lõpeb kõigile asjaosalistele halvimal viisil ja sunnib peategelasi reaalsuses korrektuure tegema, et neid nii õnnetu lõpp ei tabaks. Unenägu erineb filmi muust reaalsusest üpriski vähe, näiteks ainult kontrasti või värvigamma poolest. Seda enam on tagantjärele usutav, et unenäosündmused imbusid osati siiski reaalsusesse ja näiliselt õnnelik lõpp on noir'ilikult sünge.

"Põhjatähe" visuaal viitab samuti film noir'i esteetikale. Nii tegelased kui koomiksikunstniku Mike Mignola töödest inspireeritud taustad joonistuvad välja just tänu tugevale valguse ja varju kontrastile. Üpris realistlike proportsioonidega tegelased ja üsna jabur ja klišeesid kasutav lugu peaksid kokkuvõttes looma parodiseeriva tooni. Visuaalile panustavad veel dramaatilised varjumängud, kõhe valgustus, vuajeristlikud ja viltused kaadrid, peegeldused ja siluetid. Oma laastamistööd tegevad meritähed on tehniliste ja ideeliste kaalutluste alusel teostatud 3D tehnikas - nii mõjuvad nad muu maailmaga võrreldes veidi ebamaiselt."
Allikas: Eesti Joonisfilm

Tootmine

Arendusperiood: 1. oktoober - 30. november 2012
Tootmisperiood: 1. aprill - 31. oktoober 2013
Järeltootmine: 1. november - 31. detsember 2013
Esituskoopia valmimine: veebruar 2014
Planeeritav esilinastus: november 2014
Allikas: Eesti Filmi Instituut

Animated Dreams 2014 avab festivali Eesti animafilmide esilinastustega

Avaseansil esilinastuvad kolm Eesti värsket animafilmi: Priit Tenderi “Alateadvuse maja” (Eesti Joonisfilm), Mattias Mälki “Põhjatäht” (Eesti Joonisfilm) ja Ülo Pikkovi “Tik-Tak” (Nukufilm).
Mattias Mälki põnev ja elegantse pildikeelega „Põhjatäht“ avab salapärase seose meritähtede ja taevatähtede vahel. Kui võrdluse mõttes korraks mängufilmide maailma põigata, võiks tegu olla omamoodi animatsioonitehnikas film noir’iga, seda nii müstilise sisuga krimiloo kui monokroomsete värvilahenduste poolest. /---/
Kuigi teemad on väga erinevad, iseloomustab neid filme sürreaalsus ning unenäo ja reaalsuse põimumine piirini, kus neid kaht on üsna keeruline lahutada. Mängitakse alateadvusest kerkivate kujunditega ning nii mõneski teoses on märgatav erootiline alatoon. See ei tähenda aga kaugeltki, et tegu oleks vaatajale arusaamatu kujutiste vooluga — nauditav fantaasialend käib hoopis paaris vaimukate ja puudutavate lugudega.
AD Esilinastuvad uued Eesti animafilmid / Animated Dreams, http://www.anima.ee/uudis/esilinastuvad-uued-eesti-animafilmid/ (10.11.2014).

Filmist meedias

„Mattias Mälgu „Põhjatäht” on monokroomsetes toonides leidlik põnevusfilm, mille aluseks on meritähtede ja taevatähtede müstiline seos. Kui tuuker veealustelt keevitustöödelt ühe meritähe kaasa võtab ja sellega ühtlasi ka taevase süsteemi segamini lööb, pääseb valla unenägu ja reaalsust ühendav sündmuste ahel, kust ei puudu ei kaunis naine, kuritegelik rühmitus ega meritähed, kellel on samuti oma sõna sekka öelda. „Põhjatäht” on justkui ühe mängufilmiliku loo tihedam ja kontsentreeritud versioon, kus lühikese aja jooksul jõuab toimuda mitu põnevat süžeepööret ning ümberlülitumist reaalsuse eri tasandite vahel.

„Põhjatäht” võlub mõnusa film noir’liku stiilipuhtuse ja elegantsiga. Tähelepanu tasub pöörata muusikale ellu ärkavate meritähtede stseenis (helilooja Mait Jüriado), see annab stseenile palju juurde.“

Rood, K. (2014). Mäng ja unenägu [animafilmid "Põhjatäht", "Alateadvuse maja" ja "Tikk-takk"]. Sirp, 21. nov, lk 31.

Uus eesti animatsioon: Mattias Mälk

Mari-Liis Rebane: „Usun, et Mattias Mälk on üks nendest inimestest, kelle väsimatu töökus teeb nii mõnedki kolleegid kadedusest roheliseks. Sellist keskendumisvõimet ja pühendumust ei kohta just igal pool. Võiks öelda, et Mattiasel on olemas need omadused, mis on ühele animaatorile eluks hädavajalikud, sest nagu ütleb juba animagurude iidne tarkus: "Animation is concentration". Mattiase joonistuslik ja visuaalne stiil näib oma mõjutusi saavat koomiksilikust lihtsusest ja karikatuursetest vimkadest. Mõnusat käekirja vürtsitab tihtipeale ka humoorikas sisu ja võib öelda, et isegi kergelt pilav argipäevatunnetus.“ /---/
Rebane, M.-L. (2012). Uus eesti animatsioon: Mattias Mälk [intervjuu]. Müürileht, nr 23, sügis, lk 26-27.


Meie koostööpartnerid

  • Kultuuriministeerium
  • EFI
  • Eesti Kultuurkapital
  • ERR
  • Rahvusarhiiv
  • BFM
  • Kinoliit
  • Eesti Filmiajakirjanike ühing
  • Tallinnfilm