Avaleht » Filmiliigid

Kaastundeavaldus (2013)

Lühifilmide kassetist "Mitte keegi peale sinu"

Mängufilm | Komöödiafilm | Põnevusfilm Kestus: 15:00

Huviinfo

Režissöör Margus Paju filmi saamisloost

Musta huumoriga vürtsitatud põnevusfilmi keskmes on kaastundeavalduse kirjutamine ühele käigu pealt välja mõeldud tegelasele. "Lihtne, kuid keerdkäikudega lugu, mis keerab kogu aeg ette mingeid uusi tahke. Ja iga uus tahk keerab mõnes mõttes seda lugu rohkem tuksi. Kõik asjad hakkavad üha halvemini minema," räägib režissöör süžeest.

Juba filmi alguses näeb hauakive tegijate nimedega, film lõpeb tapmisstseeniga. Peale kõige muu sajab kogu aeg vihma. "Aga filmi tehes sellist asja kindlasti ootama jääda ei saa," tunnistab Margus, et vihm oli vaja kunstlikult tekitada.

Selleks olid neil vihmutite süsteemid. Kui filmiti jõe lähedal, ammutati vett tuletõrjevoolikuga sealt.

"Kui olime jõest kaugemal, siis selleks oli meil platsis Tori tuletõrjekomando oma autoga. Ükskord tuli võte ka korraks seisma jätta, sest tuletõrjeauto sai väljakutse ja pidi ära sõitma," räägib Margus.

Vihmategemisest keerulisemgi oli aga päikese vältimine. "Teatud hetkedel pidime ootama, et päike pilve taha läheks. Päike oli selle filmi kõige suurem vaenlane! Alati otsustas ta sel hetkel välja tulla, kui me pidime minema välja filmima." "Kaastundeavaldus" on Marguse esimene film, mille tegemiseks ta raha sai. Ent summa polnud piisav.

"Me tegime ta enda jaoks tehniliselt nii keeruliseks, et seda polnud ka raha eest lihtne teha. Ma arvan, et selle filmi eelarve oli isegi väiksem kui reklaami oma," ütleb režissöör.

Kruusmägi, A. (2014). „Vene filmitegelased pole enam ainult karud ja alkohoolikud.“ [vene temaatika lühifilmide kassetil "Mitte keegi peale sinu": lähemalt filmidest „Ivanipäev“ ja „Kaastundeavaldus“]. Õhtuleht, 25. jaan, lk 19.http://www.ohtuleht.ee/562072/vene-filmitegelased-pole-enam-ainult-karud-ja-alkohoolikud-

Filmist kriitiku pilguga

Tiit Tuumalu: „Bravuurikas ja hoogne, ootamatu süžeepöördega kelmilugu, mis töötab senikaua, kuni vaataja ei hakka juurdlema ühe või teise süžeelise «pisiasja» üle. Enamasti ei hakka. Silmapaistev operaatori- (Meelis Veeremets) ja kunstnikutöö (Kristina Lõuk) – kaunilt stiliseeritud.

Natuke ebamaine, ajastust väljas atmosfäär. Hästi valitud näitlejad ja toredad väikesed rollid, iseäranis Anne Paluverilt ja Tiit Lilleorult. Hea, et sellist žanri ka viljeletakse, muidu on hommikust õhtuni ainult valu ja äng. Üks väheseid noori lavastajaid, kes ei kirjuta ainult ise, vaid usaldab kasutada kellegi teise alusmaterjali. Seda võiks rohkem olla.“
Tuumalu, T. (2014). Tunnen kaasa ja soovin õnne [lühifilmide kassetist "Mitte keegi peale sinu"]. Postimees: AK, 25. jaan, lk 10.

Lühifilmide kassett "Mitte keegi peale sinu"

«Mitte keegi peale sinu» on noorte filmilavastajate kassett, millelt leiab järgmised filmid:

«Distants»
Stsenaristid Janno Jürgens ja Anti Naulainen. Režissöör Janno Jürgens
Alasti Kino 2012

«Ivanipäev»
Stsenarist-režissöör Ivan Pavljutškov
Allfilm 2014

«Mai»
Stsenarist-režissöör Maria Reinup
22 Film, Allfilm ja BFM 2013

«Olga»

Stsenarist-režissöör Kaur Kokk
Nafta Films ja Alasti Kino 2013

«Tupsu»
Stsenarist ja režissöör Triin Ruumet
Huntmees Film 2013

«Kaastunde­avaldus»
Stsenaristid Martin Palm ja Margus Paju. Režissöör Margus Paju
Nafta Films 2013

Kassetist kriitiku pilguga

Kristiina Davidjants: „Viletsusel on venelase nägu – umbes nii võiks tõdeda pärast lühifilmide kasseti „Mitte keegi peale sinu” äravaatamist. Eks see paratamatult nõnda läheb, et kui koondada ühte kohta kokku mitu erilaadset lugu, kipuvad need ikkagi kokkuvõttes moodustama mingi kriitilise massi, mille pealt on omakorda üldistused kerged tulema. Sel nädalal esilinastunud lühifilmide kogumik koosneb kuuest filmist. See on üsnagi soliidne hulk ja kui mingi teema seejuures prevaleerima hakkab, siis võib arvata, et mingit laadi ühiskondlik alateadvus siin sõna võtmas on.“

Loe lähemalt:
Žiguli pagassis otse jaanipäevale - Sirp
Davidjants, K. (2014). Žiguli pagassis otse jaanipäevale. Sirp, 24. jaan, lk 11.

Tiina Lokk: Väärikas uue põlvkonna sisenemine kodumaisesse filmitööstusesse mitte ainult režissööride, vaid ka operaatorite, monteerijate, helirežissööride, produtsentide ja kunstnike tasandil. Tõeline põlvkonna debüüt, mida iseloomustab professionaalsus ja sotsiaalne närv.“

Indrek Kasela: Kõik filmid on tehniliselt nii head, et ei usukski, et on veel tudengite tehtud. BFM üllatab! Samas, kui tudengifilmid need enam ongi!
«Olga». Korralik stsenaarium ja teostus. 5.
«Kaastundeavaldus». Stiilne, väga hea kaameratöö, hea twist. 5.
«Distants». Locarno festivalile haltuuraga ei saa. Väga kõva tulemus. Visuaalselt kõige tugevam. 5+
«Tupsu». Kõige lubavama algusega. Mehed dressides on nagu Eesti «marukoerad». Nii hea algus tahaks tugevamat finaali. Stiilipuhas ja autentne, ainult et toruteipi sel ajal niimoodi laipade peale ei raisatud. 4.
«Mai». Kõik okei, tehniliselt tipp-topp, kaadrid on väljapeetud. Dramaturgia vajaks kõpitsemist. Valikust kõige tudenglikum. Muidu 4, aga kassetis jääb nõrgemaks. 3.
«Ivanipäev». Väga hea teema, suurepärane stsenaarium, südamlik, aga lõpptulemus jääb natuke kunstlikuks. 4.
Kassett tervikuna – 5! Kui ei usu, minge ise kinno vaatama.“  

Roman Baskin: Olen üsna nõutu. Neid on nimetatud iseseisvateks professionaalseteks filmideks. Minu arust peaks neid esitlema koolitöödena. Mujal see nii on, miks mitte meie koolis?
Üldnimetajaks võiks olla noorte paranoia, nii kahetsusväärselt kui see ka ei kõla. Siin on kaks võimalust: kas noortel ongi nii haige maailmavaade või on neisse süstitud teadmist, et kunst vajabki väärastunud maailmatunnetust. Sel juhul peaksid õppejõud, aga miks mitte ka lapsevanemad ja isegi poliitikud sagedamini peeglisse vaatama, ja mitte ainult enese­imetluse eesmärgil. Siit ka üks retooriline küsimus: kas tõesti pole koolis räägitud, et filmil on rütm!? Kõik venivad nagu härja ila.
Kuigi domineerib paljutähenduslikkus nagu koolitööde puhul ikka, ei küüni inimesekäsitluseni paraku ükski. Ühesõnaga, üldmulje on: haige värk!
Eraldi võttes on parim pildikeel «Kaastundeavalduses» ja mingitki loojutustamise alget võib täheldada «Ivanipäevas».
Hinne 2
Eksperdid hindavad: lühifilmide kassett "Mitte keegi peale sinu" (2014). [Tiina Lokk, Indrek Kasela, Lenna Kuurmaa, Roman Baskin annavad hinnangu]. Postimees: AK, 25. jaan, lk 10.


Meie koostööpartnerid

  • Kultuuriministeerium
  • EFI
  • Eesti Kultuurkapital
  • ERR
  • Rahvusarhiiv
  • BFM
  • Kinoliit
  • Eesti Filmiajakirjanike ühing
  • Tallinnfilm