Avaleht » Filmiliigid

Kärbeste veski (2011)

Eesti Kunstiakadeemia animatsiooni osakonna lõputöö

Animafilmid Kestus: 07:12

Huviinfo

Edukas magistritöö

"Kärbeste veski" valmis Anu-Laura Tuttelbergil Eesti Kunstiakadeemia animatsiooni osakonnas magistritööna 2011. aasta novembris. Filmi portselanist nukud on valminud autoril käsitööna ja animatsiooni loomiseks kulus tal kaks aastat. "Kärbeste veski" on pälvinud auhindu paljudelt rahvusvahelistelt filmifestivalidelt.

Autor oma filmist

Katkeid intervjuust Anu-Laura Tuttelbergiga

Kõik teavad, et filmi juures on oluline lugu, mitte tehnika, kuid ometi on palju režissööre, kes valivad endale tehnika, mis neile meeldib, ja jäävad selle juurde.

Milles peitub nukkude võlu? Mulle tundub, et sul on nendega eriline side.
Mulle meeldivad vanad laste mängunukud, mänguasjad, vanade majade interjöörid. Mulle näib, et kui inimesed vaatavad vanu fotosid või asju, siis neile tundub, et nendel asjadel on oma lood. Ja mulle meeldibki seda meelde tuletada, et inimesed otsivad alati lugusid ja et need asjadest väljaloetud lood ei ole alati üheselt mõistetavad. Mind köidab just see tunne, kuidas vanu nukke ja vanu asju vaadates hakkavad mõttes erisugused lood hargnema. /---/

Kuidas sündis "Kärbeste veski"?
Filmi idee tuli ühest fotoseeriast, mille ma pildistasin mõned aastad tagasi oma vanaema maja pööningul. Aknaklaasil ukerdavad uimased kärbsed ja tagaplaanil on sügiseselt porine põld. Fotodel on nihutatud fookus kord esiplaanil olevatele kärbestele, kord tagaplaanil olevale maastikule. Kord on kärbsed uduse maastiku taustal, siis jälle kumavad maastikul udused plekid. Jahimeeste ja möldri eeskujud leidsin nukuajaloo raamatutest.

Mis oli kõige keerulisem etapp või ootamatum seik esimese filmi valmimisel?
Kõik oli ootamatult keeruline. Ootamatu oli see, kui palju iga etapp aega võttis. Kuna see oli mu esimene animafilm, siis õppisin kõike filmi tehes - nukke tegema, dekoratsioone ehitama, valgustama, animeerima. Nukkude tegemine meeldis mulle kõige enam. Käisin seda Nukufilmi stuudios õppimas. Mind huvitab nukkude ülesehitus, liigeste mehhanismid. Kõige raskem oli minu jaoks animeerimine. See nõuab keskendumist ja kannatlikkust. "Kärbeste veski" on seitse ja pool minutit pikk, aga selle animeerimiseks kulus umbes viis kuud.

Oled "Kärbeste veskiga" nüüdseks ka festivalidel ringi reisinud. Millist tagasisidet sa oled rahvusvaheliselt publikult saanud?
Palju tullakse ütlema, et hea film on. Kiidetakse valgust ja nukkude liikumist ning filmi atmosfääri. Klassikalist nukufilmi tehakse tänapäeval maailmas vähe. Tundub, et animapublik on meeldivalt üllatunud, et kuskil sellist vanamoodsat tehnikat veel kasutatakse ja õpetatakse.
Rebane, M.-L. (2012). Uus eesti animatsioon: Anu-Laura Tuttelberg. Müürileht, nr 21, suvi, lk 27.

Lisateave, fotomaterjal ja filmilugu on leitav: http://anulaura.com/fly-mill

Areeni tulevikutäht - Anu-Laura Tuttelberg

Praeguseks on Anu-Laura nukufilm “Kärbeste veski” käinud mitmekümnel festivalil ning toonud sealt üle kümne auhinna, sealhulgas peaauhindu. Nagu Anu-Laura tunnistab, on ta “Kärbeste veski” peale veidi kadegi – ise pole Euroopast kaugemale jõudnud, aga film reisib Austraalias, Mehhikos, Brasiilias.

Nukufilmi loomine on töömahukas. Seitsmeminutise “Kärbeste veski” tegemine algas sügisel 2009 ning linale jõudis see kahe aasta pärast. Kunstiakadeemia koolitööna valminud filmi juures olid nõuga abiks Priit Pärn, Ülo Pikkov ja Riho Unt, kuid nii režissöör, stsenarist, kujundaja kui nukumeister on Anu-Laura ise. Ideid otsib ta vanadest mänguasjadest ja raamatutest.

Gümnaasiumi järel läks ta esialgu Tartu Kõrgemasse Kunstikooli fotograafiat õppima, vahetas selle stsenograafia vastu Tallinnas Kunstiakadeemias ning alles siis jõudis animatsiooniosakonda. Anu-Laura kinnitab, et teda huvitab just nimelt nukufilm, teistesse animatsiooni võimalustesse ei ole ta süüvinud. Loogiline, sest fotograafia ja stsenograafia annavadki kokku nukufilmi. Tahtmine oma lugu jutustada tuli tal lava- ja üliõpilasfilmide kujundajana. Kui “Kärbeste veskis” sai Anu-Laura kõike enda soovi järgi teha, siis järgmine projekt, õige pea linastuv režissöör Vallo Toomla animafilm “Limonaadilugu” oli põnev meeskonnatöö kogemus.
Afanasjev, V. (2013). Hoiab kõrgel nukufilmi lippu. Eesti Ekspress, 3. jaan, lk 30.

Tunnustus

Animafilmi režissööri ja Eesti Kunstiakadeemia magistrandi Anu-Laura Tuttelbergi nukufilm “Kärbeste veski” pärjati Leipzigi dokumentaal- ja animafilmide festivalil Saksamaal žürii eriauhinnaga, mis on filmile juba kümnes oluline rahvusvaheline tunnustus.

29. oktoobrist - 4. novembrini toimunud festival tähistas sel aastal oma 55. sünnipäeva ja on üks Euroopa vanimaid filmifestivale. Žüriisse kuulusid kunstnik Mariola Brillowska (Saksamaa), režissöör Sylvie Bringas (Suurbritannia) ning produtsent Zbigniew Zmudzki (Poola).

Žüriile meeldis “Kärbeste veski” puisete nukkude liikumisrütm, montaaž ja muusika, millega režissööril on õnnestunud lihtsalt, kuid efektselt jutustada musta huumoriga lugu eluvõitlusest julmas maailmas.

Klassikalises ümarnukk tehnikas teostatud “Kärbeste veski” on vähem kui aasta jooksul valitud ligi 50 rahvusvahelise filmifestivali programmi, olles 2006. aastal avatud Eesti Kunstiakadeemia animatsiooni osakonnasenini edukaim tudengitöö. Film on pälvinud 10 auhinda ja äramärkimist, sh Grand Prix animafilmide festivalilt Tofuzi Gruusias ja “Parim debüüt” Semafori filmifestivalilt Poolas.
Archive, http://www.ef100.ee/Eesti_film_100/Avaleht/Archive.html (4.04.2015).

Meie koostööpartnerid

  • Kultuuriministeerium
  • EFI
  • Eesti Kultuurkapital
  • ERR
  • Rahvusarhiiv
  • BFM
  • Kinoliit
  • Eesti Filmiajakirjanike ühing
  • Tallinnfilm