Avaleht » Filmiliigid

Tagasitulek koju (2007)

Dokumentaalfilmid Kestus: 61:30

Huviinfo

Filmist kriitiku pilguga

Igor Garšnek: „“Tagasitulek koju” on Eesti-Soome taustaga režissööri Maiju Ingmani muusikaline portreefilm Avi Nedzvetskist (Iisraelis tuntud kui Avi Benjamin). Kes aga on Avi Nedzvetski? Meie keskealised muusikud mäletavad teda kindlasti, nooremad mitte, sestap ka lühitutvustus.

Avi Nedzvetski (1959) on juudi rahvusest pianist ja helilooja, kelle muusikaline haridustee kulges Otsa-nimelisest muusikakoolist Tallinna konservatooriumi, kus ta õppis klaverit Toivo Nahkuri ning kompositsiooni Jaan Räätsa juhendamisel. Juba siis avaldus tema harukordne mitmekülgsus: süvamuusika interpreteerimise ja komponeerimise kõrval jõudis ta veel esineda nii jazzpianisti kui rock-ansambli Ne Zhdali juhina. Aastal 1991 asus ta elama Iisraeli, kus sai Tel Avivis Gesher-teatri muusikajuhiks. Paljude muusikalide autor, abielus, kahe lapse (neist täiskasvanud poeg Gur) isa. Sellised on Nedzvetski n-ö ankeediandmed, tunniajaline DVD avab tema loomingulisi tagamaid mõistagi palju laiemalt.

Kõnealuse dokumentaalfilmi ülesehituses on kaks põhitelge. Neist esimene on Nedzvetski muusikaliga “Saatan Moskvas” (libreto aluseks Bulgakovi “Meister ja Margarita”) seonduv. Mis tähendab mitmeid muusikalinumbreid ja proovistseene Tallinnas, kui dirigent Erki Pehk juhatas selle teose kontsertettekannet 2004. aastal Estonia kontserdisaalis. Peab etteruttavalt ütlema, et see on filmi kõige atraktiivsem ning kunstilises mõttes kõige huvitavam ja sisukam tasand. Nedzvetski suhtlemine proovis dirigendi ja solistidega on tempokalt läbi põimitud paljude ettekandekatketega, pilt on monteeritud hästi vaheldusrikkaks ning hoiab vaatajat kindlalt oma haardes.

Järgmist läbivat liini võib sõnastada kui “teised Avi Nedzvetskist ning Avi Nedzvetski teistest ja endast”. Kusjuures just sellises järjekorras, kuna Nedzvetski kipub sõna saama mõneti vähem kui teised, vähemalt filmi algupoolel. Ja siin on filmi autor(id) läinud ilmselt pisut libedale teele. Kui esimestes kaadrites räägib Avi kunagine õpetaja, pianist Toivo Nahkur, kui eredad olid Nedzvetski tudengipõlve klassikatõlgendused, ning sellele järgnevad kompositsiooniprofessor Jaan Räätsa kiidusõnad, on see filmile kindlasti silmatorkavalt ere algus. Ainult et kui ka järgmiste intervjueeritavate, nende seas kursusekaaslase Aleksandr Lukjanovi, perekonnatuttav Irina Stelmachi, Ebba Räätsa jpt sõnavõtud moodustavad oma ülivõrretes (“kõige-kõige”, “hämmastav”, “erakordne”) ühtse kiidukoori, siis läheb lugu juba igavaks. Usun, et ühetoonilise panegüürika asemel huvitaks vaatajat neis intervjuudes rohkem Nedzvetski loomenatuuri avamine, Nedzvetski kui inimene, sest “kõige-kõige” on vaid Jumal taevas (või kadunuke kirstus).

Seda puudujääki korvab siiski inter­vjuu Nedzvetski abikaasa Jevgenia Dodinaga (Gesher-teatri primadonna), kus ta räägib muusikateatri tähendusest enda ja Avi elus: “Kogu meie elu kulgeb teatris, kui seal on hästi, on ka kodus kõik hästi.” Avi Nedzvetskit ennast näeme rääkimas samuti, ent tema jutus on kohati palju n-ö olmelisi seiku. Paistab, et filmi autor(id) pole lihtsalt taibanud Nedzvetskilt küsida tema sügavamate kunstiliste tõekspidamiste, kunsti rolli kohta tema elus. Vaid päris filmi lõpus on temaga üks tõesti sügav jutuajamine, kus Nedzvetski räägib huvitavalt judaismi ja kristluse suhetest.

Filmi aktivasse tuleb aga kindlasti kanda mitmed kaunid looduspanoraamid, kus taustaks kõlab Nedzvetski muusika. Need mõjuvad ehedalt ja pilku-kõrva paitavalt.“
Garšnek, I. (2007). Film kui panegüürika. Sirp, 16. märts, lk 15.

Järellugu

2004. aasta sügisel Tel Avivis elas Avi läbi südameinfarkti. Ta kutsus ise endale kiirabi. Õnneks haigla asus tema kodu lähedal. Praegu tegeleb Avi uue projektiga, mille aluseks on jurist Haim Koheni raamat „Jeesus, kohus ja ristilöömine“, mis ilmus aastal 1997.

Juulis 2006 sai Gur Nedzvetski sõjas Hesbollaga raskelt haavata. Guril tuli läbi elada mitu pea- ja näooperatsiooni. Purustatud lõualuu kasvas kokku vaid pärast kolmandat operatsiooni. Guri ootavad ees mitmed operatsioonid. Ta elab Jeruusalemmas, õpib jaapani keelt ja kavatseb alustada disaini õpinguid.

Anna õpib klaverit ja hiina keelt. Avi isa ja ema elavad Tel Avivi lähedal Asdotis.

Avi ja Jevgenia töötavad teatris edasi. Kellelgi pole plaanis lahkuda Iisraelist.

Allikas: filmi tekstid

Meie koostööpartnerid

  • Kultuuriministeerium
  • EFI
  • Eesti Kultuurkapital
  • ERR
  • Rahvusarhiiv
  • BFM
  • Kinoliit
  • Eesti Filmiajakirjanike ühing
  • Tallinnfilm