Avaleht » Filmiliigid

Luunja silla ehitustöid (1939)

Eesti Kultuurfilmi kroonika

Tervikmaterjal Luunja silla ehitamisest

Filmikroonikad Kestus: 08:33

Sisukokkuvõte

Luunja silla ehitustööde tervikmaterjal 1935-1939.

Emajõe vana säng üleveoparvega. Kalda lähedal sõidab laev Torm, seejärel purjekas. Üleveoparve kohal on pikk kivimaja, mille ees hobused ja auto. Parv viib üle jõe kolm hobust. Parvemees väntab suurte hammasratastega mehhanismi.
7. märts 1935 - esimesed mullatööd. Emajõe õgvendamiseks mõeldud kanali kaevamine käsitsi hädaabitöödena. Mehed ja naised jõeäärsel luhal kaevamas. Muld veetakse ära kärude ja hobuvankritega. Töid jälgivad ehitusplatsil Tartu Maavalitsuse esimees Otto Pärlin, insener Johannes Lenzius ja töödejuhataja. Mehed raiuvad külmunud pinnast ja viskavad labidatega liiva vagonettidesse, kandilise ninaga vedur veab vagonetid minema.
1936 - kanali süvendamine koppsüvendiga "Hiiglane". Süvendaja "Hiiglane" tõstab veest põhjamuda kõrgesse hunnikusse. "Hiiglase" töö suures plaanis. Veouautokastist lastakse kivide laoplatsile maha põllukivide koorem. Puusepad ehitavad sillasammaste raketisi. Tellingute vahel näeb kaarjat konstruktsiooni. Mehed sõidutavad segumasinasse kärudega liiva, tsemendikotid ootavad maas. Valmis segu langeb masina all seisvatesse vagonettidesse (ühel külje peal kiri Cyclop 44), mis rööpaid pidi ära lükatakse. Vintside abil tõstetakse vagonett üles, sellest kallatakse betoonisegu siledale pinnale, kust mehed selle labidatega betoonarmatuuri süvendisse ajavad.
1937. aasta märts - süvendaja "Hiiglane" täidab mudapraami kanalis, mudapraami tühjendamine kaugemal jões. Muda vedu hobuvankritel. Veoauto ja kallurauto veavad maantee muldkehale pinnast. Veoauto tagurdab betoonkõrgendiku ääreni ning mehed kühveldavad labidatega kasti tühjaks.
1937. aasta juuni - süvendaja "Karupoeg" (Demagi koppekskavaator) täidab kanali kaevamistöödel vagonetid pinnasega. Vagonetid transpordivad pinnast. Caterpillar traktor tasandab järelveetava kastgreideriga pinnast. Tuuker riietatakse kummiülikonda ja aidatakse paadist vette. Seejärel tõmbab tõstuk veest välja kettidega kinnitatud suure kivimüraka. Süvendaja tõstab viimaseid kopatäisi - kanali ühendamine jõega. Töölised torkavad mullavalli Eesti lipu.
1937. aasta september - valmis sild, silla all süvendajad kaldas. Silla kandevõime proov - veoautod mullakoormatega sõidavad lipuehtes sillale. Neli meest kõnnivad sillal: üks neist on Teedeministeeriumi Maanteedetalituse direktor Maximilian Grasberg ja teised oletatavalt Soome ehitusfirma Cyclop järelvalveinsenerid Liiband ja Dick ning Teedeministeeriumi Maanteedetalituse järelvalveinsener Lepp. Liiklus jõel silla juures.
4. september 1939 - president Konstantin Päts Luunja sillal. K. Päts külastab Luunja silda oma Tartumaa visiidi ajal. Sillal Noorkotkad, Naiskodukaitse liikmed ja kaitseliitlased. Presidenti saadavad J. Orasmaa, J. Uluots, H. Lauri, A. Tupits, A. Jaakson jt. K. Päts kätleb M. Grasbergiga ning vaatab jõel liikuvaid laevu. Lipuehtes riigilaev Uku liigub silla suunas.

 

 

Märksõnad: betooni valmistamine | Eesti Vabariigi president | ehitamine | Emajõe õgvendamine | jõesängi kaevamine | kanali kaevamine | mulla vedamine autodega | mullavedu skreeperiga | silla ehitamine | silla kandevõime testimine | sillaehitajad | sillaehitus | tee-ehitus | teetammi ehitamine | tuukri riietamine | Vaata kõiki »

Meie koostööpartnerid

  • Kultuuriministeerium
  • EFI
  • Eesti Kultuurkapital
  • ERR
  • Rahvusarhiiv
  • BFM
  • Kinoliit
  • Eesti Filmiajakirjanike ühing
  • Tallinnfilm