Avaleht » Filmiliigid

Tagasitulek (1965)

Dokumentaalfilmid Kestus: 10:11

Huviinfo

Filmist ajakirjanduses

Ivar Kosenkranius: „Valeeria Anderson töötab uue dokumentaalfilmi kallal - see on "väike" poeem baleriin Helmi Puurist.“ /---/
Kosenkranius, I. (1965). "Tallinnfilm" 1965. Kodumaa, 28. juuli, lk 13.

Karl Tamberg: „Oma loomingulistes otsingutes on V. Anderson välja jõudnud niikaugele, et varsti võib juba ära tunda tema originaalset režissöörikäekirja. /---/ Selle filmi juures meeldis kõige rohkem montaaž, tagasihaarav, mõtlemapanev, kontrastiseadusel põhinev. See aitab filmi teemat – tagasitulek haigevoodist suurde kunsti – omalaadselt esile tuua. Midagi jääb filmis siiski vajaka. Seda on raske isegi täpselt piiritleda, mis see on – kas see, et Helmi Puur kui isiksus ei tule filmis vaatajale küllalt lähedale või jääb sümboolika ja kontrast mõnes kohas ainult sümboolikaks ja kontrastiks.“
Tamberg, K. (1966). Märkmeid "Tallinnfilmi" dokumentaalfilmidest 1965.a. Rahva Hääl, 12. aprill, lk 3.

Peet Väinastu: „Film on lakooniline tervikuna, aga ka kompositsiooni üksikelementides. Kui tihti patustavad meie teksti autorid, luues raskeid, mittefilmilikke tekstifraase, suutmata sealjuures öelda kõige tähtsamat. Tekst dokumentaalfilmis on siiski see informatsioon, mida režissööril muude komponentide kaudu ei õnnestunud vaatajani viia. Ja V. Anderson peab sellest kuldsest reeglist kinni. /---/

Kuid filmi valdav osa on vahetu reportaaž ja see annab talle hinge ning tõetruu miljöö. Operaator Hans Roosipuult kui tuntud spordireporterilt oleks siiski lootnud enamat, sest eeldab ju reportaaž mitte üksnes sündmuse jäädvustamist, vaid ka tema kunstilist kujundamist.“ /---/
Väinastu, P. (1965). "Tagasitulek" ja edasiminek. Õhtuleht, 28. aug, lk 2, 5.

Hamlet Tiits: „Ekraanile tuli "Tallinnfilmi" toode "Tagasitulek", Helmi Puurist. Aastaid haigevoodis lamanud baleriinile on lavale tagasitulek samasugune pingutus kui jalgadeta hävituslendurile õhkutõusmine. /---/

Dokumentaalfilmis dikteerib rõhud enamasti sündmus ise. Näiteks filmis "Kivine hällilaul", kus võtteid tehti otse tehases, tuli inimesi kaameraga harjutada ja siin sai mõõduandvaks ettevalmistav etapp. Helmi Puuri elulõigu põhjal filmitud "Tagasitulek" tehti peamiselt võtteplatsil. Elava sündmuse puhul, mille kulgu pole võimalik muuta ega ajutiselt peatada, saab kõige tähtsamaks montaaž.“ /---/
Tiits, H. (1966). Kolmelt korjatud killud. Kultuur ja Elu, nr 2, lk 16-19, ill.

Filmile tagasivaatavalt

Ülle Ulla: „Valeria Andersoni töödest dokumentalistina hindan kõige enam Helmi Puurist tehtud portreefilmi "Tagasitulek" (1965). Tänu sellele filmile jäädvustus meie legendaarse baleriini raskeim, kuid ka ilusaim eluperiood.“ /---/
Orav, Õ. (2012). Tallinnfilmi filminäitlejate õppestuudio. Tallinn: Eesti Teatriliit, lk 279.


Raamatuid Helmi Puurist:

Kruus, J. (1999). Rmt: Legend, mis väärib laulu - Helmi Puur. Tallinn.
Kiik, H. (2012). Rmt: Legend Helmi Puur. Tallinn.

Meenutusi Helmi Puurist jagavad tema kaasaegsed:

Pedusaar, H. Helmi Puur 80: Legend. Teater. Muusika. Kino, 2013, nr 12, lk 41-51; 2014, nr 1, lk 51-63, ill.

Tele- ja raadiosaateid:

Rahvakunstnikud: Helmi Puur (1983). Eesti Rahvusringhääling.
Saade sisaldab lõike Tallinnfilmi filmist "Tagasitulek" (1965).
http://arhiiv.err.ee/vaata/142016 (1.04.2016).

PÄEVASÜDA. Helmi Puur - 70 (2003). Eesti Raadio.
http://arhiiv.err.ee/vaata/paevasuda-paevasuda-helmi-puur-70/similar-142016  (1.04.2016).

TEATRILOOD. 12. saade. Helmi Puur 70 (2003). Eesti Raadio.
 
http://arhiiv.err.ee/vaata/teatrilood-teatrilood-12-saade-helmi-puur-70/similar-142016 (1.04.2016).


Meie koostööpartnerid

  • Kultuuriministeerium
  • EFI
  • Eesti Kultuurkapital
  • ERR
  • Rahvusarhiiv
  • BFM
  • Kinoliit
  • Eesti Filmiajakirjanike ühing
  • Tallinnfilm