Avaleht

1970ndad - täispikkade mängufilmide sünopsised


Don Juan Tallinnas (1971)

Vanasse heasse Tallinna linna, mille kodanikud edvistavad üksteise ees 1960-70ndate stiilis moerõivaste ja meelelahutusega, saabub ühel ilusal päeval elegantne noor mõõgakandja. Ei möödu kaua, kui linna naissoo seas levib kumu, et tegemist on kuulsa südametevallutaja Don Juaniga. Naiste voorus pannakse proovile ja kohalikud noormehed peavad haarama oma relvad, et end tõestada. Tallinnasse ilmunud Don Juan pole aga see, kelleks teda peetakse.

Tavatu lugu (1973)

Äsja ülikoolist tulnud kriminalist saab ülesande juriidiliselt vormistada süütamisjuhtum, mille on omaks võtnud 18aastane Epp-Kai. Ent ta ei näe tüdruku teol motiivi. Tema partner, kogenud uurija, kellel on tööd niigi küllalt, ei pea vajalikuks pikki vestlusi süüalusega. Noor uurija aga tajub, et Epp-Kai varjab midagi, ja et eeluurimisvanglas peab ta meeleheitlikku võitlust iseendaga, püüdes leida õiget teed.

Ukuaru (1973)

Töölisneiu Minna valib rikka kosilase asemel pillimees Aksli, kelle ainus vara on lõõts ja armastus Minna vastu. Kehvad olud ja raske töö ei  tumesta noore naise elurõõmu ega murra tema meelekindlust. Talle on tähtis rajada oma kodu, kus jookseksid lapsed ja mängiks lõõts. Armastus saadab kauges metsatalus korda imesid, kuid ühte ta ei suuda - hoida suure maailma hullust ohutus kauguses.

Punane viiul (1974)

Kui Eduard Sõrmus alustab oma kontserte Euroopas, on ta veendunud, et algamas on maailmarevolutsioon. Tema missioon on Punase Viiuldajana kutsuda töörahvast kogu maailmas üles sellega liituma. Muusika ja revolutsioon - ainult nendele tahab ta elada. Ta näeb, et tema kuulajad on lummatud, neid sütitavad tema ideed. See teadmine kannab teda läbi kahe maailmasõja vahelise Euroopa, saatjaks publiku imetlus, võimude vaenulikkus ja ustavad sõbrad. Ent kui muutused käes on, selgub, et need ei lähe oodatud suunas.

Ohtlikud mängud (1974)

Kolm poissi sakslaste okupeeritud Tallinnas plaanitsevad lasta õhku kino, kus vaenlased sageli aega veedavad. Kui juhus viib nad kokku salapärase tundmatuga. muutuvad nende plaanid. Algab keeruline ja ohtlik mäng, mille reegleid ei kehtesta enam koolilapsed.

Briljandid proletariaadi diktatuurile (1975)

Aasta 1921. Kodusõja järel valitseb Nõukogude Venemaal nälg ja kaos ning ainus võimalus leivavilja hankida on müüa rekvireeritud kulda ja briljante, mida valvab riigihoidla. Euroopa juveelibörs aga boikoteerib igasuguseid tehinguid Venemaaga. Ometigi ilmub Londonis ja Pariisis välja hoidlast pärinevaid aardeid, mis salapärasel viisil on välismaale smugeldatud. Selgitamaks, kes ja kuidas seda teeb, saadetakse  luureohvitser Maksim Issajev Eestisse. Tallinnas saab ta peagi jälile vene emigrantide ja valgekaartlaste võrgustikule, kes pole kaotanud lootust bolševikke relvastatud vastupanuga murda. Briljantide ja leiva pärast käiva võitluse taustal areneb teine, sama oluline süžeeliin - võitlus vene haritlaste, vaimsete väärtuste ja kultuuripärandi säilimise  eest.

Suvi  (1976)

Kohtume samade armsaks saanud filmikangelaste ja osatäitjatega, kes "Kevade" east on parasjagu sirgunud "Suve" ikka ning rajavad oma elu. Nii krutskimees Joosep Toots ning hädavares Jorh Adniel Kiir soovivad mõlemad võita Raja Teele südant, ent tujukas peretütar hoiab ise oma saatuse ohje kindlalt käes. Läbi meie  tuttavate tegelaste edasise käekäigu avaneb humoorikalt möödunud sajandi alguskümnendite elu- ja olulaad, filmi lüürilist tonaalsust toetab kaunis loodus ja "Kevadest" tuttav muusika.

Aeg elada, aeg armastada (1976)

Pärast jõeäärses suvilas kamina ees veedetud romantilist õhtut linna sõites satuvad Debora ja Silver raskesse avariisse. Noormees pääseb kergemate vigastustega, neiu seisund aga on üliraske ja arstidel pole lootust, et ta koomast välja tuleks. Ratsionaalne doktor Melts näeb võimalust sureva neiu neerude siirdamisega päästa professor Talvik, kellel on jäänud elada vaid mõni nädal. Ent professor pakub Debora jaoks välja ravi, mis siirdamise välistab. Tõde oma elu hinnast muudab Debora maailma.

Reigi õpetaja (1977)

Pastor Paul Lempelius tuleb Hiiumaale otsekui maailma lõppu, kus tões ja vaimus Reigi kihelkonda teenides vabaneda oma saatuse koormast. Ent kohalik rahvas austab paganlikke kombeid ja umbusaldab Lempeliuse karmi jumalariiki. Tema kaunis, kuid lastetu naine Catharina igatseb elurõõmu ja hellust, mida abikaasa asemel talle pakub noor abiõpetaja Jonas Kempe. Nende kõikehülgav armastus ja saarerahva ürgne eluviis saavad proovikivideks Lempeliuse lunastusele.

Naine kütab sauna (1978)

Kui Anu Soldam linnast läbi tuisu oma asutuse saunsuvilasse jõuab, et seda ülemuste ja väliskülaliste jaoks kütta ja kraamida, ei aima ta, et paaripäevase talvepuhkuse asemel ootab teda ees tema elu umbsõlm. Siinmail, Taose talus on ta kunagi olnud õnnelik oma mehe Tõnise ja väikese tütrega. Nüüd viivad Taose vanaperenaise Aita surm ja matused ta uuesti kokku lahutatud mehega ja tolle sugulastega. Alles nüüd saab ta selguse, miks tema abielu purunes. Kuidas jääda iseendale kindlaks ja püstipäiseks nii mineviku suhtes kui oleviku askeldustes, kus ülemeelikud saunalised tema hingeseisundist midagi teada ei taha?

Kõrboja peremees (1979)

Kõrboja vajab uut peremeest, aga teda ei ole kuskilt võtta. Järeltulijaid peale kõrgestikoolitatud peretütre ei ole ja olemasolevad mehed ei sobi. Kaunid kaadrid loodusest varjavad inimestevahelisi keerulisi suhteid ja lubavad vaid aimata hingevalu ja muret. Armastust ei saa sundida, tema tuleb ja läheb kui on õige aeg.

Hukkunud alpinisti hotell (1979)

Kui politseiinspektor Glebsky valmistub veetma meeldivat õhtut ja rahulikku ööd üksildases mägihotellis, ei tea ta veel, et seda kirkasse valgusesse ja puutumatusse lumme uppunud võõrastemaja asustavad nii ekstravagantsed külalised. Veelgi enam, mõni neist käitub lausa kahtlaselt ja nende teeseldud reipuse taga näib peituvat painajalik hirm. Tuberkuloosihaiget Hinckust võib mõista, kuid mis vaevab füüsik Simonet'd, soliidset härra ja proua Mosest ja mida jätab rääkimata hotelli peremees Alex? Pingest lausa kumisevas atmosfääris on mõrv ainult aja küsimus, kuid juurdluse käigus põrkub Glebsky reaalsusega, mis ei ole sellest maailmast.

Meie koostööpartnerid

  • Kultuuriministeerium
  • EFI
  • Eesti Kultuurkapital
  • ERR
  • Rahvusarhiiv
  • BFM
  • Kinoliit
  • Eesti Filmiajakirjanike ühing
  • Tallinnfilm