Avaleht » Filmiliigid

Põhjavaim (1982)

Dokumentaalfilmid Kestus: 25:53

Huviinfo

Katkeid Filmistuudio "Tallinnfilm" Kunstinõukogu koosoleku protokollist nr. 10

24.08.82

U. Heinapuu: Peep Puks on järjekordselt maha saanud filmiga eesti suurmehest ja nagu esimeste muljete põhjal võib öelda - jällegi õnnestunult. Antud juhul on režissöör huvitunud rohkem Mart Saarest kui inimesest. Vähem temast kui heliloojast ja tema loomingust. /---/ /---/ Puksi puhul, nagu see on alati, torkab silma põhjalik aine tundmine, oskuslik materjalivalik, stiilipuhas montaaž. Režissöör väidab, et operaator realiseeris kõik tema taotlused. Pilt on ilmekas, dünaamiline. Helirea eest hoolitses juba Mart Saar ise ja kujundaja poolt näited valitud asjatundlikult. /---/

A. Valkonen: Nägin teist korda. Hakkab üha rohkem meeldima. Kõik oluline on kohal... Kogu kujundus Saare loomingust. Filmist saab ka loomingust pildi. Üks koht venib - Ivo Kuuse "Must lind". Natuke venib - liiga pikk. Muidu meeldis.

V. Anderson: Hea, et Puks oma endise ampluaa juurde tagasi tuleb. Film meeldis.

R. Rammus: Kõik peab paika. Saar oli traagilise saatusega ja film seda edastab. Ilusad reaalsed raamid, siis dokumentaalne põletamine kohandab väärtust. /---/

Allikas: Rahvusarhiivi toimik ERA.R-1707.1.2037

Arvamusi filmist

Paul Pii: Mahuliselt on filmis rohkesti ka klassikalist kultuuri sümboliseeriva Peterburi kaadreid, sest seal Mart Saar õppis. On pilte laulupidudest, Hüpassaare külalistest jne. Kuid enim jäävad siiski meelde tasa Hüpassaare kohal sõudvad pilved, rabamaastik ning salud, ümbrus mis heliloojat kõige rohkem hingestas. /---/

Nii nagu M. Saare laulud suurte paisudena, teravaid hüppeid tegemata voogavad, nii sõuavad kaadris ka pilved või katab kaamerasilma aeglaselt suur rahn. Nii nagu M. Saare tundemuutused ehteestilikult natuke raskepärased on, nii lasevad ka filmijad vaateil helilooja laulude või klaveripalade saatel laugelt üle karmi ja jässaka looduse ujuda.“ /---/

Pii, P. (1982). "Põhjavaim". Sirp ja Vasar, 12. nov, lk 11.

Mare Muik: „Kuigi "Põhjavaim" pole nii ühtne, nii mõjukalt läbi komponeeritud kui P. Puksi kunagised hiigeltööd (eriti "Juhan Liivi lugu"), leidis esineja ka siin fakti emotsiooniks või üldistuseks vahendavaid põhjamaiselt kargeid kujundeid, inimeste tabamisi muusika mõjuväljas.“ /---/

Sulev Teinemaa: „Mart Saar on juba ise eesti muusikas omaette nähtus ning Peep Puks filmitegijana pole kunagi lootusi petnud. "Põhjavaim" täitis oma ülesande kultuuriloolise filmina ja aitab paremini mõista helilooja muusikat, tema hinge ja loomingu kokkukuuluvust Eestimaa ja kodukoha rabade ning metsadega.“ /---/

Kalda. V. (1984). "Tallinnfilmi" tõsielufilm Rakveres. Teater. Muusika. Kino, nr 2, lk 74-78.

Meie koostööpartnerid

  • Kultuuriministeerium
  • EFI
  • Eesti Kultuurkapital
  • ERR
  • Rahvusarhiiv
  • BFM
  • Kinoliit
  • Eesti Filmiajakirjanike ühing
  • Tallinnfilm