Avaleht » Filmiliigid

Kõik omad poisid (1974)

Enn Vetemaa "Väike reekviem suupillile" motiividel; Üleliidulise Riikliku Kinematograafia Instituudi kursusetöö

Tudengifilmid Kestus: 12:50

Huviinfo

Vastab Peeter Simm

Sinu meister Moskvas oli Aleksandr Stolper, teda oled tihti nimetanud. Stolper oli Lev Kulešovi ja Sergei Eisensteini õpilane, seega vene revolutsioonijärgsest avangardist mõjutatud. Milline ta oli õppejõuna ja mil määral ta sind kujundas?
Paljud VGIKi õppejõud käisid haruharva kohal. Meie Aleksandr Borissovitš tuli alati kohale. Ta võis küll paar tundi hiljaks jääda, aga samas läks ta mõnikord vahetult enne keskööd ära. Ta raiskas meie peale tohutult aega, niisugune pühendumus oli väga oluline, kohusetunde ja elukutse eetika rõhutamine igati. Kõige olulisema olen aga eluks ajaks meelde jätnud: sa pead tegelema ainult asjadega, mis on sulle huvitavad ja kallid. See jutt, et näitlejad hakkasid jooma, operaator oli loll, pani valgust väga kaua ja kõik väsisid ära, ning stsenaarium polnud ka hea, see teda absoluutselt ei huvitanud. Ta ütles, et näidake mulle paberit KGBst, siis ma usun, et tegite surmahirmus selle filmi ja võib-olla andestan. Kõik muu ei tule arvesse. [...]

Sõjateema oli Stolperi filmides olulisel kohal. Sinu kursusetöö „Kõik omad poisid“ Enn Vetemaa romaani järgi „Väike reekviem suupillile“ ja diplomitöö „Võsakurat“ sündmustik leiavad aset samuti Teise maailmasõja ajal Eestis. Võib sellest näha Stolperi otsest suunamist?
Seda ei olnud. Minu film oli kursusel peaaegu ainuke ajastufilm, teiste tööd olid kaasajateemalised. Sõjateema ei puutunud asjasse. Olulised olid karakterid, selles olid klassikalise dramaturgia elemendid, toimus ideede ja karakterite põrkumine, kui väga lihtsalt öelda. [...]

Sinu kursusetöös „Kõik omad poisid“ mängis juba Urmas Kibuspuu. Ma ei ole seda filmi näinud. „Võsakuradis“ oli tal samuti väike osa, mängis mingit metsavenda, hiljem „Ideaalmaastikus“ oli ta kinomehaanik, nägime teda ka filmides „Arabella, mereröövli tütar“ ja „Puud olid…“. Sina vist tõid Kibuspuu filmi?
Ma sain Kibuspuuga tuttavaks üliõpilasmalevas Vana-Vigalas, ka Jüri Krjukoviga. Saime üsna headeks sõpradeks, ka Priit Pedajas oli vahepeal pundis. Kibuspuu hakkas mu filmides mängima, ja ükskord ta ütles nelja silma all, et miks ma Krjukovile osa ei ole andnud. Ma polnud selle peale tulnud, pärast seda võtsingi ta filmi „Inimene, keda polnud“.

Teinemaa, S. (2007). Vastab Peeter Simm [intervjuu, lisatud Peeter Simmi filmograafia lk 16]. Teater. Muusika. Kino, nr 11, lk 5–15, fotod.

Meie koostööpartnerid

  • Kultuuriministeerium
  • EFI
  • Eesti Kultuurkapital
  • ERR
  • Rahvusarhiiv
  • BFM
  • Kinoliit
  • Eesti Filmiajakirjanike ühing
  • Tallinnfilm