Avaleht » Filmiliigid

Sisukokkuvõte

Dokumentaalfilm Pepsi järve ääres elavatest vanausulistest.

Rohkem kui neli miljonit vanausulist üle kogu maailma hoiavad Peetri-eelse Venemaa kultuuri ja kombeid, säilitatakse vanu raamatuid ja ikoone, põlvest põlve õpitakse vana muusikat ja ikoonikunsti, mille juures ulatuvad Bütsantsi ja mida ilma vanausulisteta tänini säilinud ei oleks. Vana liturgiaraamat, palvela ikoonisein ja altar.

Juuni 1999 - apostlite Peetri ja Paveli päeva ühispalvusele on Piirissaarele kogunenud vanausulised Eestist, Lätist, Leedust ja Venemaalt. Inimesed väljuvad lauldes pavemajast, ikoonidega rongkäik liigub külatänaval. Sergei Rudakovi sõnul on vanaususliste jõud nende usus, vanade traditsioonide järgimises tagakiusamisest hoolimata. Esimesed vene vanausulised asusid Mustvee ja Kallaste piirkonda 17. sajandi lõpul. Venemaalt lahkumise põhjuseks sai ettekujutus paradiislikust maast ilma tumedate jõududeta, ütleb Olga Bahtina. Paikkonda ei valitud juhuslikult, siin oli järved ja mets, see oli sobiv koht uuesti alustamiseks, tervikliku ideoloogia vastu võtmiseks ja üllaste eluviiside arendamiseks. Vaated küladele ja järvele linnulennult. Kiriakia Ratmanova meenutab saabumisel siinset paika kui paradiisi, tsivilisatsiooni peab ta hukatuseks, tagasiminekuks vaimses mõttes.

Kroonikakaadrid Mustveest 1937. aastal - linnavaated, kalapüük, kalade töötlemine. Kalapüük Peipsil tänapäeval. Sadamast suundub järvele kalalaev Koha. Kalõnnega oli seotud rohkesti ebausku ja kombeid. Igast saagist anti osa küünalde ja lambiõli ostmiseks, palka said kõik võrdselt. Omal ajal oli ilus komme viimane võrk vaeslaste heaks sisse heita. Kalur läheb soome kelguga jääle. Pavel P. Varunin kirjeldab oma rahvast kui rahulikke, hingeliselt tasakaalukaid ja külalislahkeid inimesi. Jääpüügiks sobiv liiklusvahend karakatitsa sõidab järvele. Lapsed uisutavad, kalapaadid seisavad sadamas. Kõrgete sibulapeenarde kaevamine. Zoja Kutkina räägib aiapidamisest algaastates peale. Ta muretseb usu ja kommete jätkumise pärast, siin on tähtis osa perekonnal.

Ristimistalitus kirikus, diktoritekst selgitab sakremendi läbiviimist. Laps kastetakse vette. Lapse isa Valentin Kekishev ja Grigori Aganitshev räägivad enda suhtumisest jumalasse ja usukommetesse. Tatjana Vladyshevskaja väitel on just Eesti vanausuliste kirikulaulus säilinud nn arhailise intoneerimise ja hääldussüsteem. Aleksei Zhilko: Ülistuslaul tuli Venemaale ristiusustamise ajal, õigeusklikus kirikus keelati see tsaari ukaasiga 17. sajandil ära. Kaks noormeest esitavad ülistuslaulu.

Jumalateenistus 1930. aastal sissepühitsetud Tallinna palvemajas, diktoritekst selgitab vanausuliste traditsioonilist palveriietust, Tatjana Vladyshevskaja võrdleb kogudusi Baltimaades ja Vene Siberis või Altais. Kiriakia Ratmanova ja Ksenia Baranina arutavad vana laulukultuuri, kirikuslaavikeelsete lauluraamatute ja religioossete traditsioonide jätkumise üle. Vassili Remetsa arvates on ristimine muutunud noorte hulgas sagedamaks. Jelena Agejeva käis Moskva Ülikoolist sageli ekspeditsioonidel vanausuliste juures, kellele oli oluline oma usu säilitamine, mitte selle levitamine, nad pole iial ümbritseva rahvaga konflikti sattunud. Kiriakia Ratmanova arutleb koguduste oleviku ja tuleviku üle. Rahvas koguneb Püha Kolmainu jumalateenistusele kirikusse. Maria Firsova koos Mužoki ja Aganitšiga annab kirikule üle kingituseks raamatu kiriku ja vanausuliste kogukonna ajaloo kirjutamiseks. Arhiivikaadrid samast kirikust. Pavel P. Varunin näitab ikooniseinalt varastatud ikoonide kohti. Nüüd püüavad nad end kurjategijate eest relvastatud valve jõul kaitsta. Annetuste kogumine palvelas. Pärast kirikulõhet jagunesid vanausulised paplasteks ja papitusteks, tekkis kogudusekeskne kirikukultus, kus teenistust peetakse koguduse valitud kogudusevanema juhtimisel. Jumalateenistus kestab tunde, seda viiakse läbi püsti seistes, enne teenistuse lõppu lahkuda ei tohi. Sergei Rudakov räägib Antikristusest, Sergei Pitshugin maailmalõpu ootusest, see on vanausu ideoloogia keskne küsimus. Hauaristid kalmistul, rahvarohke matuserongkäik külatänaval.

Märksõnad: ajalooline ülevaade | jumalateenistus | järvekeskkond | kalapüük järvel | kalapüük jääl | kirikud | loodusvaated | matusetalitus | palvekoda | palvus | peenarde tegemine | religioosne kunst | ristimistalitus | sibulapeenrad | traditsiooniline eluviis | uisutamine | usklikud | vaimulikud | vaimulikud laulud | vanausulised | vanausuliste kalmistu | vanausuliste olme ja kultuur | Vaata kõiki »

Meie koostööpartnerid

  • Kultuuriministeerium
  • EFI
  • Eesti Kultuurkapital
  • ERR
  • Rahvusarhiiv
  • BFM
  • Kinoliit
  • Eesti Filmiajakirjanike ühing
  • Tallinnfilm