Avaleht » Filmiliigid

Kolmnurga afäär (2012)

Animafilmid Kestus: 10:25

Huviinfo

Reklaamlause

Kuus kolmnurka moodustavad kuusnurga, kuid ainult seniks, kuni kõik kuus kolmnurka koos püsivad. Purustades vana kuusnurga, tekib uus kuusnurk.

Lühike sisukokkuvõte

Lugu, mille aluseks on töö, räägib distantsil püsivatest kolmiksuhetest. Suhted võivad olla viskekaugusel, võib tunda lõhna või isegi juhuslikku puudutust, aga sellega asi ka piirdub. Inimene on vaid töövahend, masin, mis peab üksinda hakkama saama. Koostöö pole tegelikult vajalik. See võib olla lausa hukatuslik.

Tegelaste vahel kujunevad kontaktkolmnurgad ja kolmnurkade vahel arenevad omakorda välja kontaktid. Esimene kolmnurk: kaks koristajat ja mees-aknapesija. Teine kolmnurk: kaks meesõhuakrobaati ning üks naisõhuakrobaat. Kolmas kolmnurk: kaks emast kassi ja üks isane koer. Neljas kolmnurk: naistrammijuht, meestrammijuht ja meestaksojuht. Viies kolmnurk: kolm ratturit. Kuues kolmnurk: kolm varest.

Kõik kolmnurgad on omavahel kaudselt või otseselt pidevas kontaktis. Lõpuks jääb alles vaid kuues kolmnurk, mille tulemusel areneb välja uus kolmnurkade mudel. Kõik teised kolmnurgad on tegelikult vareste ärimudeli kaudsed või otsesed alustalad ning lükatakse lõpuks kokku suuremasse tervikusse.
Allikas: Nukufilm

Režissööri nägemus kavandatavast filmist

Andres Tenusaar: „See film ei ole armastuskolmnurkadest ega ka mitte Bermuda kolmnurgast. Film mängib hoopis "tehnilisel tasandil", kus oluline on see, kes kellega paremini tööd teeb. Kuid alati ei pea ka koos tööd tegema - kaks kätt liiguvad paremini, kui neid juhib üks, mitte kaks pead. 

Püüan tekitada (sür)realistlike objektide ja tegelaste abstraktseid kujundeid läbi liikumiste, ideede ja seoste. Üks eesmärkidest on luua visuaalselt ilus graafiline mäng. Need skeemid, mis filmis kujunevad, ei ole lihtsalt jälgitavad. Graafilise ilu poole püüeldes tahan vaatajat ahvatleda filmi korduvalt vaatama, et igal korral avastada jälle uusi küsimusi, tõlgendusi ja tupikuid.

Film on liikumistest ja ruumilistest üleminekutest. Suur osa sellest toimub tantsu keeles. Kehakeele abil suheldakse või väljendatakse mõtteid. Nukkude liikumist aitab seada koreograaf ja tantsija Oksana Titova.

Trammijuhtide ja taksojuhi viipekõne koosneb Jaan Pehki luuleridadest.

Tihti räägitakse suhtekolmnurkadest kui armastuskolmnurkadest. See lugu aga püüab vaadelda tööalaseid/töötajatevahelisi "kolmnurkseid suhteid" - kes kellega tahab koos töötada ning kas koostegemine on üldse vajalik. See film on tööalasest suhtlusvõrgustikust.
Miks on tegelastel pea asemel käsi? 1159. aastal kirjeldas John of Salisbury oma raamatus "Policraticus" ühiskonda inimkehana, mille jäsemeteks olid näiteks töölised ja sõjavägi. Püüangi kujutada töötegijaid inimestena, kellel pea asemel on üks suur töökas käsi - "kolmas käsi". Tahan näidata, et inimene on programmeeritud tööd tegema nagu sipelgas. Lisaks annab pea asendamine käega animaatorile uusi tehnilisi võimalusi. 

Alles filmi lõpus näeme, et kogu tegevus keerles ümber kuusnurga. /---/

Kommentaar kuusnurga kohta:
Inimkultuuris on alati ringi liikunud küsimus, kas mitte kuusnurk pole looduse kõige täiuslikum vorm. Meekärgede kuusnurgad, kuusnurksed aromaatsed tuumad keemias, mille ümber moodustub tohutu hulk orgaanilisi ühendeid, lumehelveste kuusnurkne ehitus; oletus, et universumil on kärjeline struktuur, milles võib olla kuusnurkne konfiguratsioon jne. Ja ka Borgese lõputu raamatukogu, mis koondas kogu universumis kirjapandud tekstid, asus lõputus hulgas kuusnurksetes ruumides.

Andres Tenusaare kommentaar valminud filmile

Filmi "Kolmnurga afäär" lõpptulemus kujunes nii tehniliselt kui ka ideeliselt enam-vähem selliseks, nagu oli algselt planeeritud. Seadsin algusest peale eesmärgiks teha abstraktne film kujunditest, antud juhul kolmnurkadest, mis pole ekraanil otseselt nähtavad, vaid tekiksid reaalsete objektide (inimesed, majad, ühisrtransport, loomad, linnud jms) tegevuste-liikumiste tulemusel. See eesmärk sai täidetud. Selle filmi võti pole otsida klassikalist lugu, vaid pigem peidetud kolmnurkasid, ja vaadelda, kuidas kolmnurgad kujunevad ning muutuvad. Eesmärgiks oli eksperimenteerida kolmnurkadega reaalsete objektide ja tegelaste vahendusel. Loo karkass oli suhteliselt lihtne - terve filmi jooksul kujundasid kolmnurgad kaudselt ühte kuusnurka.

Piltstsenaariumit joonistades arvestasin juba sellega, et tahan luua ka filmis sarnase musta ja tugevate peenikeste joontega öise, väheste värvidega maailma. Mulle pakkus ka huvi, kuidas lahendada väikeste ruumidaga filmistuudios olukord, kus filmis käsitletavad majad ja inimesed olid proportsionaalselt nii erineva suurusega. Mõlemad eesmärgid said täidetud.

Kokkuvõtvalt võiksin lisada, et minu jaoks oli see esimene autorifilm, mis sai tehtud stuudios, kus olid head tehnilised võimalused teostada oma esmapilgul keerulise ja utoopilisena tundunud ideed teiste loominguliste töötajate abiga. Kuna see oli minu jaoks esimene nii keeruline film, siis püüdsingi kombata, mida suudaksin tehniliselt suures stuudios teha. Samas tundub, et oleksin pidanud stsenaariumi pisut enam arendama ning rohkem vaatajale mõtlema. Tuli pisut isekas autorifilm, mis oma eksperimendihõnguga peaks vaatajale pakkuma hetkeüllatusi ja jätma kõik võimalikud otsad lahti.
See on nagu sissejuhatus meie aju abstraktsesse tantsulisse maailma.
Allikas: Nukufilm

Filmist meedias

See nukufilm viib meid ühe linna magalapiirkonda sõgestavate taevatähtede alla, kus näeme ja kuuleme inimesi eri elurütmide keskel. Need rütmid lähenevad ja kaugenevad, põimudes viimaks kokku fataalseks sümfooniaks. Varestel on oma plaan. Kriiti kulub. Nukker-naljakas veenvalt teostatud kiiksuga reaalsus, soovituslik kõikidele linnaromantikutele.
Läks, H. (2012). Animated Dreams uhab maailmade vahet. Müürileht, 14. dets.

Meie koostööpartnerid

  • Kultuuriministeerium
  • EFI
  • Eesti Kultuurkapital
  • ERR
  • Rahvusarhiiv
  • BFM
  • Kinoliit
  • Eesti Filmiajakirjanike ühing
  • Tallinnfilm