Avaleht » Filmiliigid

2084: Mälukrambid (2013)

BFM filmiosakond: III kursuse töö (BA)

Tudengifilm | Ulmefilm Kestus: 52:08

Sisukokkuvõte

Filmikunsti bakalaureusõppe kolmanda aasta tudengid on teinud koostöös ulmefilmi, mis käsitleb eestlaseks olemise teemasid läbi tulevikuvisiooni ning ajaloo meenutamise kõverpeeglite.

Android-teadlane äratab seitse üksteisele võõrast inimest valges kuubis. Ühendades nad oma arvutiga ning sisestades neile ühise keele, on teadlane alustanud eestlaste kunstlikku moodustamist.
Esimesena tuuakse katsealustele ruumi klassikaline must leib ning seni vaid tubli olla tahtnud Omikron näeb oma peas esimest ajaloolist mälestust, mis põhineb androidi sisestatud infokildudel. Omikroni nägemus katkuaegsest peresöömaajast viib ta valges ruumis ärgates paanikasse, et neid tahetakse mürgitada. Kõiki valdab kerge paanika, mille katkestab järgmine mälestusse laskumine.
Veega täidetud ristimiskauss viib Phi muinasaega, mil Eesti talupere kimbutavad nii misjonär kui ka saksa ristisõdijast aadlik. Tohlase abil vaenlast üle kavaldades, pääseb perekond hullemast. Ärgates oma nägemusest, ärgitab Phi vaenlast otsima ning grupp pöördub salapärase ning vaikiva Delta vastu. Püüdes Deltalt informatsiooni välja pressida, viivad nad oma süüdistustega Delta mälestustes nõiaprotsesside aega. 
Lugu lapsest, kes viiakse vabatahtlikult nõikohtuniku juurde räägib erinevuse taunimisest ning taas ärgates, suudab Delta end kaitsta ning inimesed hakkavad teistsuguse välja valimise asemel otsima ühisosa. Uurides mis neid kui vange võiks ühendada, tabab neid android poolt sisestatud pakane. Gamma küsib esimest korda ‘miks?’ küsimuse asemel ‘kes?’ ning saab osaks mälestusest, mis räägib õigeusku levitama tulnud preestri katsumustest talurahvaga. Saades kinnitust kõrgemate jõudude olemasolule, pöördub Gamma ärgates otse salapärase võimukandja poole ning palub abi. Tasuks tõstetakse temperatuuri ning palavuses leiab aset paratamatu üksteise kehade uurimine.
Õhus lendlevad hormoonid viivad teadushuvilise Beta mõisahärra lukku, kes oma kambris esimese öö õigust öö öö järel täitma on sunnitud. Nähes kuivõrd halvasti mõjub sedasorti tegevus, püüab Beta ärgates teisi mugavast rammestusest välja raputada. Taas sekkub aga android ning püüab vägisi tekitada kultuuritraditsioone. Marionettidena rahvatantsu vihtudes, langeb mälestusse ka viimaks skeptiline Eta, kes leiab end maailmasõjaaegses juudi perekonnas. Nähes kuidas naaber annab üles naabri, toob Eta mälestusest ärgates kaasa relva, mis isetahtsi sunnib inimesi lõhkemiseni tantsima.
Skisofreenilise tantsu lõppedes kukub tugev sõdur Ypsilon vabadussõtta. Püüdes sõjatandrilt põgeneda, proovides enesetapuga seda katsumust lõpetada ning siis sõbra abil siiski edasi võidelda, saab ring mälestustes täis. Ärgates on kõik seitse alla andmas. Nende arenenud küsimisvõime ning emotsionaalne ühine läbielamine on androidi viinud segadusse. Ta ei suuda sissetulevat infot enam tõlkida. Arvates, et ainus lahendus on surm, ründab Ypsilon ruumis esimesena Phi’d, ent nende füüsiline kokkupõrge on viimaseks piisaks androidi karikasse ning nad vabanevad. 

Märksõnad: ajalooliste sündmuste tõlgendamine | grupivaim | katsed | repressioonid | robot vs inimene | sõda | tulevikuvisioon | vabadus | ühised kannatused | Vaata kõiki »

Meie koostööpartnerid

  • Kultuuriministeerium
  • EFI
  • Eesti Kultuurkapital
  • ERR
  • Rahvusarhiiv
  • BFM
  • Kinoliit
  • Eesti Filmiajakirjanike ühing
  • Tallinnfilm