Avaleht » Filmiliigid

Kingapuu (2003)

Tudengifilm | Draama Kestus: 15:27

Huviinfo

Filmiprojektist “Tyne Tallinn Digital Film Challenge 2003”

Lühimängufilmikassetti “Tyne Tallinn Digital Film Challenge 2003” kuuluvad:

Daniel Elliott, “Kaitseraua mõlkimine” (“Fender Bender”), 10 min.
Patrick Collerton, “Armuhull” (“Lovesick”), 10 min.
Ian Cottage “Shoe Tree” (“Kingapuu”), 15 min.
Marko Raat, “Sviit kahele” (“The Suite for Two”), 15 min.
Hendrik Toompere jun., “Püha Mercedese päev” (“St. Mercedes Day”), 15 min.
Andri Luup, “Nimepanijad” (“The Namemakers”), 15 min.

Esilinastus 2003. aasta PÖFFil.

Sven Vabar, Sirp: “Tyne Tallinn Digital Film Challenge 2003 on filmiprojekt, mille raames kolm noort eesti filmilavastajat sõitsid Inglismaale Newcastle/Gateshead’i linna lühifilme tegema. Kolm noort inglast tulid sama kavatsusega Tallinnasse. Iga režissöör võis ühes võtta ainult stsenaariumi, kõik ülejäänu, mida filmi tegemiseks vaja läheb – võttegrupp, näitlejad jm – olid kohalikud. Võteteks anti igaühele aega neli päeva, montaažiks kaheksa. Ühe filmi etteantud pikkuseks oli kümme minutit.

Kõik kuus meest said hakkama. Igaüks tegi mingi filmi. Kuid kogu selle filmiprojekti motiivid on segased.

Brittide filmid olid küll hämmastavalt kehvad, aga vähemalt oli märgata nende taotlusi elada sisse siinsesse keskkonda. Miks nad muidu siia tulid. Ian Cottage ja eriti Patrick Collerton vist armastavad eesti maaelu ja loodust. Collerton, kes pidavat suur Eesti fänn olema, on oma filmis “Lovesick” (“Armuhull”) operaatori abiga suutnud digikaamerasse püüda mõned tolkienlikku romantikat kandvad kaunid looduspildid. Paraku on “Lovesick” erakordselt segane lugu, millest eriti midagi aru polnud saada. Vähesed selged hetked lubavad aimata midagi õige banaalset.

Cottage’i “The Shoe Tree” (“Kingapuu”) tegevus toimus samuti kuskil maal ning kaadrisse sattus pisut ka metsa, mida Briti saartel teatavasti õige väheks on jäänud. Lugu ise on küll täitsa selge ja arusaadav, kuid ometi kuidagi lootusetult koduvideolik.

Daniel Elliotti “Fender Bender” on – nagu “Lovesick” – täiesti segane ning selgetel hetkedel banaalne, aga Balti jaamas, Lasnamäe kanalis ning mõnel pool mujal Tallinnas aset leidev tegevus lubab aimata taotlust teha Tallinn ikkagi selle filmi üheks tegelaseks. Tallinn polnud Elliotti jaoks lihtsalt tühi lava, kuhu võib paigutada ükstapuha millise tegevuse.

Eestlaste filmid olid palju paremad kui brittide omad. Hendrik Toompere juuniori filmis Mercedese-haigest rikkast briti kaabakast on täitsa tore peategelane, loo enda idee aga kehv.

Andri Luubi “Namemakers” (“Nimepanijad”) paistab päris vaimukas lugu.
Marko Raadi “The Suite for Two” (“Sviit kahele”) on kuue lühifilmi hulgas kõige profimalt tehtud ja pakub ainsana mingeid emotsionaalseid pingeid.

Kuid samas on eestlaste lood sellised, mis võinuks toimuda ükskõik kus. Miks siis just Inglismaal ja mitte Eestis? Härrased Raat, Luup ja Toompere tunnevad ju siinseid näitlejaid ja olusid palju paremini kui briti omi. Nojah, nüüd tulid filmid inglisekeelsed ja on rohkem lootust, et neid märkavad mõned rikkad inimesed, kes tahavad noortele lavastajatele edaspidi filmide tegemiseks raha anda. Aga kui eesmärk oli enese tutvustamine, oleks ju võinud filmide kallal palju rohkem vaeva näha. Miks ainult kaksteist päeva? Ehk oleks ka brittidel õnnestunud midagi paremat välja pigistada, kui neil olnuks veidigi lõdvem päevaplaan.
Kui aga tegemist oli mingisuguse Inglise-Eesti maavõistlusega, siis pakub see vaatajatele võibolla küll sportlikku meelelahutust ning patriootlikku rõõmu (eestlased võitsid), kuid suurt mitte midagi kunstiväärtuslikku.“

Vabar, S. (2004). Maavõistlus? [Eesti-Suurbritannia lühimängufilmide koostööprojekt “The Tyne Tallinn Digital Film Challenge”]. Sirp, 13. veebr, lk 17, http://www.sirp.ee/archive/2004/13.02.04/Film/film1-5.html (18.06.2014).

Margit Lillak, Postimees: Newcastle-Upon-Tyne’is lõppes laupäeval ligi kaks nädalat kestnud Põhjamaade filmifestival Northern Lights, mille peasündmuseks oli Tyne’i ja Tallinna vaheline digitaalfilmide võistlus. /---/

Lühifilme näidati publikule festivali lõpetamise galaõhtul laupäeval, kus publiku hääletusel osutus võitjaks Ian Cottage’i «The Shoe Tree», mille peaosas oli Peeter Jakobi.

Eesti filmidest meeldis briti publikule kõige rohkem Andri Luubi film «The Namemakers». Võistluses osalesid veel Marko Raat filmiga «Suite For Two» ja Hendrik Toompere «St. Mercedes Day».

Briti filmitegijate poolt esitleti lisaks võidufilmile Patrick Collertoni filmi «Lovesick», mille peaosas oli Priit Võigemast, ja Dan Elliotti «Fender Benderit». Eesti filmihuvilised saavad Tyne’i-Tallinna võistluse lühifilme näha ja hinnata Pimedate Ööde filmifestivalil Tallinnas novembri lõpus.

Patrick Collerton, kes oli üks festivali korraldajaid, ütles, et Eesti valiti filmivõistluse osapooleks seetõttu, et tal endal oli varasem Eesti-kogemus ning talle väga meeldivad eestlased.

Samuti tundus talle intrigeeriv, kuidas oleks võimalik uuel ja põneval viisil kombineerida Inglise filmi jutustavaid traditsioone ja Eesti rõhutatud pildikesksust.

Patricku sõnul leidsid kõik osalejad, et Eesti filmimeeskonnad olid loovad ja töökad. «Kõige keerulisem probleem, millest tuli üle saada, oli aga oma ideede selgitamine, et rajada alus koostööle, mille tulemuseks oli film.

See oli intensiivne protsess, mille kaudu me saime väga lühikese aja jooksul tohutu hulga kogemusi,» ütles Patrick Collerton.

Marko Raat ütles, et on varemgi sama lühikese ajaga filmi valmis teinud, kuid seekordne kogemus oli erinev selle poolest, et kogu meeskond oli võõras. «Ma ei tundnud varem inimesi, kes nelja võttepäeva jooksul pidid olema kõige lähedasemad partnerid, seetõttu pidin ennast topelt kätte võtma ja kõik eriti hästi ette valmistama,» ütles Raat.

Tema jaoks oli tegemist selles mõttes ekstreemoludes filmitegemisega, et ei saanud kellegi teise peale loota ning see aitas isegi rohkem kontsentreeruda ja endas nii mõndagi avastada.

Briti võttegrupi suhtumine oli eelkõige professionaalne, seda kahjuks ka tööaja suhtes, mistõttu kõik natuke ajahätta jäid.“ /---/

Lillak, M. (2003). Eesti filmitegijad osalesid Põhjamaade filmifestivalil. Eesti Postimees, 23. sept, lk 14. http://www.postimees.ee/2049569/eesti-filmitegijad-osalesid-pohjamaade-filmifestivalil (18.06.2014).

Meie koostööpartnerid

  • Kultuuriministeerium
  • EFI
  • Eesti Kultuurkapital
  • ERR
  • Rahvusarhiiv
  • BFM
  • Kinoliit
  • Eesti Filmiajakirjanike ühing
  • Tallinnfilm