Avaleht » Filmiliigid

Antoša (1995)

Dokumentaalfilmid Kestus: 57:38

Sisukokkuvõte

Jüri Sillarti portreefilm Eesti Televisiooni ühest alustalast, andekast filmioperaatorist Anton Mutist ja tema traagilisest saatusest.

Andeka filmimehe elust ja loomingust jutustavad filmis vaheldumisi tema abikaasa Ella Mutt ja omaaegsed teletegijad – režissöörid Virve Aruoja, Rein Maran, Tõnis Kask, Virve Koppel, Astrid Lepa, Mati Põldre, Mati Unt jpt. Meenutab ka Anton Mutt ise. Metsateadlasest isa Vassili Muti poja Antoni lapsepõlv möödub looduskaunis Kiidjärve mõisas ja see suurejooneline kasvukeskkond mõjutab oluliselt tema romantilist elunägemust, märgib Ella Mutt. Foto- ja filmihuvi viib noormehe õppima Moskva Kinoinstituuti ja peale operaatorikutse omandamist asub Anton 1950ndate lõpul tööle vastasutatud Tallinna Televisioonistuudiosse, kus ta teiste noorte teletegijate seas on ainus professionaal. See oli huvitav ja tohutult entusiastlik aeg, õppisime kõik omal nahal – nii meenutavad kolleegid ETV algusaastaid. 1960ndad oli televisiooni kuldajastu, tehti palju eesti filme, märgib Voldemar Lindström.  Anton Muti operaatorikäe all valmivad  telefilmid „Helisev päev“ (1960), „Näitleja Joller“ (1960), „Külmale maale“ (1965), „Võlg“ (1966), „Ühe suve akvarellid“ (1966), „Katused ja korstnad“ (1968) ning „Pimedad aknad“ (1968), millest näidatakse ka katkendeid. Lisaks muusikafilmid, kus näeme laulmas Viktor Gurjevit, Artur Rinnet, Georg Otsa, Heli Läätse jt toonaseid tähti. Kõrvuti filmiga tegutseb Mutt hinnatud fotograafina. Ka sel alal on ta Rein Marani sõnul väljakutsuvalt andekas oma pildi komponeerimis- ja nägemisoskusega.

Kolleegid iseloomustavad Anton Mutti kui jäägitult filmile pühendunud, ausat, õrnahingelist ja  lapsemeelset meest, kes „ei osanud ei öelda“. Ta heatahtlikkust kasutatakse sageli ära. Kuhjuv tööpinge toob kaasa läbipõlemise ja kujunenud alkoholisõltuvuse tõttu on Mutt sunnitud televisioonist lahkuma. Loovisiku haavatavusest räägib filmis psühhiaater Viktor Sergejev. Televisioon on julm, kui sa siinses hierarhias kukud, siis väga sügavale – tõdeb helioperaator Henn Liiva.

 

Märksõnad: 1960ndate sulaaeg | alkoholiprobleemid | alkoholisõltuvus | andekus | eesti filmilugu | entusiasm | ere isiksus | filmide tegemine | filmioperaator | fotograaf | hasart | heatahtlikkus | kolleegidevahelised suhted | lapsemeelsus | looming | loominguline õhkkond | loomingulisus | loominguvabadus | loovisiku ego | loovisiku haavatavus | läbipõlemine | meeskonnavaim | psühhiaater | psüühikahäired | põhjalikkus | pühendumus filmile | suitsetamine | talendi ärakasutamine | teletöötajad | televisioon | televisiooni algusaastad | traagiline saatus | tundelisus | töökus | vaimne tervis | võtteplats | õrnahingeline mees | Vaata kõiki »

Meie koostööpartnerid

  • Kultuuriministeerium
  • EFI
  • Eesti Kultuurkapital
  • ERR
  • Rahvusarhiiv
  • BFM
  • Kinoliit
  • Eesti Filmiajakirjanike ühing
  • Tallinnfilm