Avaleht » Filmiliigid

Aljoša (2008)

Dokumentaalfilmid Kestus: 67:00

Huviinfo

Fakte monumendist

Pronkssõdur (algne ametlik nimi Tallinna vabastajate monument; vene keeles Монумент освободителям Таллина; kasutatud ka hüüdnime Aljoša) on monument Tallinnas, mis kuni 2007. aasta 27. aprilli varahommikuni asus Tõnismäel Tõnismäe haljakul Kaarli puiestee 13. 30. aprillil paigaldati skulptuur Kaitseväe kalmistule Filtri tee 14.
Monument avati 21. septembril 1947. aastal. Monumendi autorid on kujur Enn Roos ja arhitekt Arnold Alas. Andmed skulptuuri modelli kohta on vastukäivad. Nimetatud on raskejõustiklast Haljand Hallismaad, vasaraheitjat Helmut Pormeistrit, kunstitudeng Vello Rajangut, puusepp Albert Adamsoni ja isegi maadleja Kristjan Palusalut.
1964. aastal süüdati monumendi ees "igavene tuli". Selleks sillutati pargiteedele ja murule plaaditud väljak. Tuli kustutati 1991. aastal. Monument on püstitatud Teise maailmasõja ajal langenud sõjaväelaste mälestuseks.
Täpsemalt:
Pronkssõdur, http://et.wikipedia.org/wiki/Pronkss%C3%B5dur (9.04.2013).

Filmist kriitiku pilguga

Tarmo Teder: "Režissöör Meelis Muhu „Aljoša” kui dokumentaalne linateos pole kiretu objektiivsusega, täielikult usaldusväärsusele pürgiv etnograafiline pärismaalaste elu näitamine ega ka lavastuslik autoridokk, kus aetakse kogemusest sõltumatult mingit filmilavastaja kontseptsiooni või nägemust. Selgesti üritab see film pretendeerida tõepärasele üldistusele, ühe sfinksi ajaloo kuldlõikele, mis annaks moonutamata ja kallutamata pildi monumentaalse ja vastandlikult sümboolse hauatähise naeruväärsest saagast.

Viimastel aastatel on aga pronkssõduri tähendusväli nii meeletult paisunud, plahvatuslikult paljunevad konnotatsioonid nii ulatuslikult hargnenud, et paratamatult jäävad režissööri käed lühikeseks haaramaks oma filmi „kogu tõde”, kuigi Muhu tegi oma teist filmi kolm aastat ja oli kaameraga väljas kümnetel sündmustel. Pangem tähele, et „Aljošas” pole ühtegi interjööri, kõik on võetud laeta taeva all.

Ent täitsa ilma autoripositsioonita see film ka ei ole. Esiteks ei saagi kultuuriministeeriumi nõunikult, kes on juhtumisi ka tasemel filmidokumentalist („Meeleavaldaja” näitas Sillamäe protestija Esja Šuri jõuku), nõuda mingit läbinähtavalt selget ideoloogilist hoiakut pronkssõduri suhtes. See lehkaks riikliku tellimuse järele. Siiski võib „Aljošat” terasemalt vaadates tuvastada mõned mitte väga peidetud sümbolid, kineemid ja korduvad montaažinõksud, mis lasevad aimata Muhu autoripositsiooni: see osutab hillitsetult peategelasele kui okupatsiooni sümbolile. Jõnglane kirjutab kriidiga seinale: OKUPATSIOON, väikesed lapsed ja viinaviskamine käsikäes, märk „NSVL VÕIT” suures plaanis, punalipud ajaloost ja aasta tagasi.

„Aljoša” ekspositsioon või ka proloog antakse kiirelt ja üheselt mõistetavalt: 1944. aasta varasügisel rünnati loosungi all „Edasi Tallinna peale”, Eesti annekteeriti, kõuline raadiohääl Levitan õnnitleb võitmatut Punaarmeed, tankid lõgisevad Tallinna tänavail, punalipp roomab sinimustvalge kõrvale Pika Hermanni torni, kohe järgmises kaadris aga juba langeb ENSV lainetriibuline lipp, kerkib sinimustvalge, laps kirjutab kriidiga ühemõtteliselt seinale: OKUPATSIOON. Selle tankid veetakse Eestist minema, aga Aljoša jäi seisma ka pärast 31. augustit 1994. Läks ligi 13 aastat, et viimane sõdur, see oma pronksisest leinaja palgest eestlaste kannatustele näkku sülgav sümbol veeti sinna, kus vist on tema tõenäoliselt optimaalne koht.

Eesti taasvallutamise ja pronkssõduri teisaldamise vahepeale jääv ajalugu antakse „Aljošas” pisteliselt Eesti Filmiarhiivi, Tallinnfilmi ja mõne kroonikafilmi lõikude toel. Aprillimäsu aga meie telekanalite ETV, Kanal 2 ja TV3 salvest, „Aljošal” on 10 operaatorit! Intervjuudega pole üle soolatud, vastandlike poolte suhtumine ja ka suhestus on filmis selgelt välja toodud. Valitud muusika (Tõnis Mäe „Koit”, Ivanov-Radkevitši „Varjag”, Agapkini „Proštšanie slavjanki”, Višnevetski „Bortsõ za mir”) toetab pildirea meeleolu.
/---/
Lõpetuseks tahaks küsida: kuhu jäi „Aljoša” ja pronkssõduri jaoks nii tähtis viimane teekond 27. aprilli varahommikul? Millegipärast pole filmis sellest piuksugi. Kuju äravedamise telgitaguste asemel paistab, et lillede panemisega on film mõneti üle koormatud, lilletamise informatsioon kordub.

Muidugi saab nii kuulsat ja siduvat peategelast kui pronkssõdur portreteerida kümmet moodi, pookida ta külge sadu lugusid ja jutustajaid, aga mitut filmi pole sellest surnud mehest vaja, elagu ta või tuhandeis südameis. Muhu filmist, mis kätkeb endas nii arhiivilõike, telemaiuspalu märulist, oma operaatorite võetut ja privaatvideot, peaks täiesti piisama. Lambist meenub, et varasemast on meil olemas Kristin Kalamehe magistritööna tehtud lühifilm „Igavene tuli”. Kujutlusvõime elavdamiseks võiks lugeda ka siinkirjutaja novelli „Õhkija öö” kogumikust „Jutte kambrist 27-1”."
/---/
Teder, T. (2008). Rahvusvahelise poliitskisofreenia juur. Sirp, 11. apr, lk 17.

Jaak Allik: „Meelis Muhu filmi „Aljoša” üle arutledes on esmaseks raskuseks vajadus vahet teha, kas kõnelda filmist endast või probleemist, mida film käsitleb. Ja kui probleemist, siis millisest — kas pronkssõdurist või hoopiski sellest, mida pronkssõduri ümber toimunu tegelikult peegeldas. Just selle viimase kohta on igal vaatajal küllap oma arvamus. Mida ei saa öelda filmi enda kohta, sest dokumentalistikast midagi jagav inimene ilmselt tunnistab, et tegemist on vähemasti vaieldamatult ausa antropoloogilise fikseeringuga.

Et mõista selle filmi tõelist väärtust, soovitan teda mitu korda vaadata, sest alles siis on võimalik näha kümneid täpseid detaile, tabada küllalt keerulisi poliitilisi alltekste ning jõuda sõnumilisuseni, mis on saavutatud just filmispetsiifiliste vahenditega — mõtestatud montaaži ning täpselt valitud paralleelkujunditega, mitte aga ennast pealesuruva autoritekstiga, nagu kehvapoolses dokumentalistikas on tavaks.
/---/
Filmides kolme aasta jooksul Tõnismäel aset leidnut ning monteerides sellest tunnipikkuse filmi, kus kordagi otseselt ei kõnetata poliitikuid, on Meelis Muhu loonud dokumendi, mille väärtus nii eesti filmiloos kui ka ajalooallikana on tegelikult hindamatu ning aja möödudes vaid kasvav. Ma pean silmas just tervikmaterjali, rääkimata paljudest režissööri leitud lausa unikaalseist kaadreist, olgu või näiteks see hetk, mil kohe kokku põrkavaid politseinikke ja protestijaid lahutas tänavale pandud lillede rida.“
Täpsemalt:
Allik, J. (2008). Annaks jumal, et järge ei tuleks. Teater, Muusika, Kino, nr 7, lk 84-85.

Venekeelne meedia filmist

Josef Kats: Можно ли в двух словах сказать, о чем фильм «Алеша»? Пожалуй, можно. О непонимании. О радикальном неприятии точки зрения «чужого». О тотальном неумении, да и нежелании услышать отличную от собственной позицию. О том, сколь разрушительными могут быть последствия, как выпущенный из бутылки – преднамеренно или же по попустительству — джинн национализма способен убить в людях последние остатки здравого смысла. О том, что накал двух столкнувшихся «в лобовую» эмоциональных фронтов способен вызвать разрушения посильнее, чем вызванный столкновением фронтов атмосферных самый безжалостный ураган.

На два вопроса документальная лента ответов не дает. Первый – каким образом созданный эстонским скульптором официозный памятник советской эпохи превратился в объект почти религиозного поклонения для одних и сделался символом всего сотворенного в прошлом зла для других, как безымянная фигура стала заявленным в названии фильма «Алешей»? И второй, пожалуй, главный: почему и зачем власти страны не просто позволили развивающемуся в «лучших» традициях уличных эмоций конфликту перерасти в болезненный внутриполитический кризис, но и откровенно приняли сторону тех, кого в порядочном обществе принято оставлять за порогом принятия решений – ультранационалистов, скинхедов, радикалов всех мастей? Ведь «вынеся за скобки» раскрутивших маховик предвыборных страстей, круто замешенных на противоречиях исторической памяти, понять произошедшее в апреле минувшего года едва ли возможно.

Впрочем, не исключено, что время поиска ответа на эти вопросы еще не пришло: слишком свежи воспоминания и слишком близко произошедшее. Подождем. И будем надеяться, что события, послужившие сюжетной линией для документальной ленты «Алеша», останутся достоянием прошлого. Болезненного, мучительного – но нашего. Выстраданного и пережитого. Служащего хоть слабым, но все же залогом того, что история вопреки распространенной точке зрения чему-нибудь да и учит. Всех, кому довелось в эту историю влипнуть.“

Artikli täisversioon:
Йосеф Кац (2008). Кинохроника «бронзового» конфликта.
Молодежь Эстонии, 9. apr, lk 1-2. http://www.moles.ee/08/Apr/09/1-1.php (09.04.2013).



Meie koostööpartnerid

  • Kultuuriministeerium
  • EFI
  • Eesti Kultuurkapital
  • ERR
  • Rahvusarhiiv
  • BFM
  • Kinoliit
  • Eesti Filmiajakirjanike ühing
  • Tallinnfilm