Avaleht » Filmiliigid

Huviinfo

Tootjafirma sünopsis

Selles filmis on vähe piiranguid. Inimsuhted nagu vihkamine ja armastus on siirad ja realistlikud. Loo ülesehitus ning süžee on pigem muinasjutulised. Võttekohtades tunneme ära tänase Eestimaa, kuigi toimuv on iseloomulik suuremale osale Ida-Euroopast.
Salapärane jõud, mida oleme harjunud nimetama maffiaks ja maagiline vägi, mida kutsume armastuseks. Lapsepõlveunistus, mis materialiseerub nelikümmend aastat hiljem ja siis kaob. Armastus, mis haihtub, kuid siiski ealeski mitte kuhugi ei kao. Tunded, mis on kirglikud ja koomilised, armastus, mis on siiras ja petlik, eriväeosa operatsioon, mis on haarav ja groteskne, vihkamine, millest kasvab välja sõprus... Mitte miski pole võimatu selles loos, kuid on inimsuhteid, mis jäävad igaveseks.
Ameerika mäed - see on fantaasiaks võimendatud tegelik elu.
Eesti film/Estonian Film 1991-1999 (2000). Tallinn: F-Seitse OÜ, lk 52.

Filmi saamisloost

„Ameerika mägede“ stsenaariumi kirjutasid Peeter Simm, sakslane Hans-Werner Honert ja hiidlane Agu Tammeveski. Kahte viimatinimetatut seovad režissööriga ühised kooliaastad: Honertiga õpiti koos Moskva filmiinstituudis, Tammeveskiga Nõo keskkoolis.
Teinemaa, S. (1994). Unistus "Ameerika mägede " järele. Teater. Muusika. Kino, nr 4, lk 45.

Peeter Simm: „Stsenaariumiga tegime kaua tööd ja lõpptulemus meenutab väga vähe seda, millest kunagi alustasime. Loodan, et see tuli asjale kasuks. Film muutus märksa tinglikumaks esialgu kavatsetust. Alguses oli meil tragöödia ja pealkirjaks "100 000 NL rubla".

 „Ameerika mäed“ on žanrilt tragikomöödia, kasutatakse nii groteski kui situatsioonikoomikat, tegevusajaks tänapäev.

Peeter Simm: „Tragikomöödia vastab kõige rohkem minu enda maailmatunnetusele. Samas erineb see film tunduvalt mu senistest töödest. /---/ Kõik on väga tinglik. Ainult inimestevahelised suhted on täisti realistlikud, armastus on ikka armastus jne“

Peaosas jällegi Tõnu Kark

Peeter Simm: „Ei, see ei olnud mingi idée fixe. Ma ei saa öelda, et kirjutasin selle osa Kargile. Osa lihtsalt nõuab niivõrd aktiivset ja jõulist karakterit ning Kargiga on meil vanast ajast head tööalased suhted. /---/ Võib küll öelda, et „Ameerika mäed“ on Kargi film, samas on seal võrdväärsed rollid ka Kärt Krossil, Maria Avdjuškol ja Kaljo Kiisal.
Kärdi roll on näiteks spetsiaalselt tema jaoks kirjutatud.“
Teinemaa, S. (1994). Kõik on tinglik ja küsitav, ainult tegelaste omavahelised suhted on reaalsus [intervjuu P. Simmiga]. Teater. Muusika. Kino, nr 4, lk 49-51.

Tõnu Kark: „See oli minu suur ebaõnnestumine. Punnisime ja punnisime, aga filmist ei saanud asja. Kasvas liiga harali. Mängisin meest, kes tuleb vanglast ja püüab hakata oma elu elama. Mul ei õnnestunud see roll. Ei saanud käima.
Seda filmi teha oli suurte võimaluste maa. Kõik kokku kukkus välja rahuldav, mida on vähe sellise raha eest. Põhjuseid oli nii palju, et neid võiks üles lugeda kahe käe sõrmedel. Vaidlesime Peetriga selle filmi teemadel, hakkasime tagantjärele vigu otsima. Hea, et omavahel riidu ei läinud.“
Kivimaa, E. (2011). Rahapaja muinasjutt "Ameerika mäed". Rmt: Peeter Simm. Eesti filmi partisan. Tallinn: Menu Kirjastus, lk 125.

Huvitavat lugemist-kuulamist lisaks:

Kivimaa, E. (2011). Rahapaja muinasjutt "Ameerika mäed". Rmt: Peeter Simm. Eesti filmi partisan. Tallinn: Menu Kirjastus, lk 122-127.

Teinemaa, S. (1994). Kõik on tinglik ja küsitav, ainult tegelaste omavahelised suhted on reaalsus [intervjuu P. Simmiga]. Teater. Muusika. Kino, nr 4, lk 49-51.

Teinemaa, S. (1994). Montažöör on režissööri peegel [intervjuu montaažirežissöör Claude Reznikuga]. Teater. Muusika. Kino,  nr 4, lk 52-53.

Teinemaa, S. (1994). Unistus "Ameerika mägede " järele. Teater. Muusika. Kino, nr 4, lk 45-48

Raadiosaade "Eesti filmilavastajaid: Peeter Simm." Eesti Raadio 1996, ERR, http://arhiiv.err.ee/vaata/eesti-filmilavastajaid-eesti-filmilavastajaid-peeter-simm

Meie koostööpartnerid

  • Kultuuriministeerium
  • EFI
  • Eesti Kultuurkapital
  • ERR
  • Rahvusarhiiv
  • BFM
  • Kinoliit
  • Eesti Filmiajakirjanike ühing
  • Tallinnfilm