Avaleht » Filmiliigid

Tashi Delek! (2015)

Dokumentaalfilmid Kestus: 51:56

Huviinfo

Autorid oma filmist

Režissöör Peeter Rebane: "Meil polnud plaanis seda filmi teha, aga see lugu tuli ise meie juurde. Võtted nelja kilomeetri kõrgusel Himaalaja mäestikus olid füüsiliselt ülirasked, aga sealne loodus ja inimesed on lihtsalt fantastiliselt omanäolised.  Usun, et  filmi "Tashi Delek!" on väga põnev vaadata kõigil, keda huvitavad maailma kultuurid, reisimine või lihtsalt ühe poisi täiskasvanuks saamise lugu. Tänasel päeval on Mustangi kultuuri ees seisvatel probleemidel üllatavalt palju universaalset ja ühist meie enda eesti rahva ja kultuuri arengutega."

Produtsent Priit Rebane: "Täna jõudis lõpuni üle kahe aasta töö filmiga, millele aitasid kaasa paljud inimesed üle maailma. Näiteks Brasiilia muusik Eduardo Agni lindistas kohapeal fantastilise muusika, mida me filmis kuuleme. Kindlasti võlgneme tänu kõigile, kes Kickstarteris filmi valmimisele kaasa aitasid..."
Esilinastub Peeter Rebase dokumentaalfilm "Tashi Delek!". Pressiteade, 19.032015.

Filmist meedias

elu24.postimees.ee, 10.11.2014: Filmirežissöör ja meelelahutusettevõtja Peeter Rebane käivitas Eesti seni suurima filmikampaania Kickstarter keskkonnas, millega loodab leida toetajaid Tiibetis filmitud põnevale filmile noore budamunga keerulistest valikutest.

«Minu jaoks on tegu uue ja innovaatilise viisiga, kuidas Eesti filmi üle maailma tutvustada, nii et kõik soovijad selle enne teisi endale tellida saavad, toetades samaaegselt filmi valmimist,» selgitas Eesti Hooandjale sarnases rahvusvahelises keskkonnas Kickstarter kampaaniat alustanud Rebane.

Film nimega «Tashi Delek» on eneseleidmise ja sisemise konflikti lugu noorest Tiibeti budamungast ja näitab iidse ja isoleeritud Mustangi kultuuri tänapäevaelu ja traditsioone. Rebase eestvedamisel filmiti uue dokumentaali eksklusiivne materjal üles müstilises Tiibetis möödunud aasta lõpus ning kavatsetakse kampaania järel juba mõne kuu pärast esitlusküpseks saada.

TOETA! Peeter Rebane käivitas Eesti suurima ... - Elu24 (12.03.2015).

www.Publik.ee, 09.12.2014: Täna lõppes edukalt Eesti filmitegijate projekt Kickstarteris, millega suudeti koguda Tiibetis filmitud dokumentaalfilmi “Tashi delek” lõpetamiseks vajaminevad 22 000 dollarit.

Kokku toetas rahvusvahelise ühisrahastusplatvormi kaudu noore budamunga valikutest rääkiva unikaalse dokfilmi valmimist 126 inimest üle maailma. Toetusi laekus 22 139 dollari eest ehk pisut üle eesmärgiks seatud summa.

Filmi režissöör Peeter Rebane tänas inimesi maailma eri paigust tulnud toetuste eest ja tõdes, et kuigi toetajate hulgas oli ka mõni tuttav nimi, tuli lõviosa rahastusest inimestelt, kes on filmitiimi jaoks seni võõrad. “Ühisrahastus kui formaat töötab ja see on väga lahe,” avaldas Rebane lootust, et projekti edust saavad julgustust ka paljud teised Eesti kultuuritegelased, kes otsivad oma ideede ja projektide teostamiseks rahalisi vahendeid.

“Päris kampaania lõpuni käis meil tihe teavitustöö ja halastamatu võitlus ajaga,” märkis Rebane, kelle sõnul täitis filmiprojekt oma eesmärgi Kickstarteris üsna viimasel hetkel. “Iga üksik väikseimgi panus oli ülioluline, ent Euroopast laekus ka paar väga suurt toetust, mis eesmärgi saavutamise käegakatsutavaks tegid,” tänas Rebane kõiki toetajaid suure usalduse eest.

Tänu Kickstarteri edule saab filmi postproduktsiooni teha parima võimaliku tiimiga, eesmärgiga tuua omanäoline dokumentaalfilmi “Tashi delek” toetajate ja teiste filmisõpradeni juba saabuval kevadel.

Eestlaste filmiprojekt Kickstarteris oli edukas! Peeter Rebane (12.03.2015).

Filmist kriitiku pilguga

Tiit Tuumalu: „Peeter Rebane oskab ära tunda suuri lugusid – selliseid nagu tolle noore tiibeti munga Tashi oma on. Ka see juba suur asi. /---/ Ühelt poolt traditsiooni paine, vana kultuur ja religioon, mille pühendunud edasikandjaks Tashi peaks saama, kohustus, olgu või isa ees, teiselt poolt aga unistused, mis esimesega päriselt ei kattu. Ja siis nende vahel pooleks rebestatud, edaspidise suhtes kõhklev ja südametunnistuse piinu tundev nooruk, kes peab valima oma tee. See, kelle puhul süda ütleb üht, mõistus aga teist.

Sellisest asjast tehakse muidu mängufilme, lavastatakse, ja nüüd peab üks debütant küllaltki äärmuslikes tingimustes – 4000 meetri kõrgusel, kus isegi hingata on mõnel inimesel raske –, kultuuri puhul, mida ta põhjalikult ei tunne, sealjuures ise põhiliselt teel olles, siit välja pigistama haarava tõsielufilmi.

Muidugi ei saa ta sellega päriselt hakkama, võimas, emotsionaalne lugu kukub kusagile reisi-, antropoloogilise vaate- ja kunstilise dokumentaalfilmi vahepealsele hämarmaale, meenutades kord üht, kord teist, kord kolmandat. Napib intensiivsust ja kontsentreeritust. Põhiline aga: Tashi sisemine heitlus, kahevahelolek ja emotsioonid jõuavad vaatajani paljuski tema enda autoriteksti, mitte pildikeele, tähendusrikaste situatsioonide ja visuaalsete kujundite kaudu.

Õnneks on autor punti kutsunud oma ala profid, moodustanud hea meeskonna. Kõik selle peale ei tule.“ /---/

Arvustuse terviktekst Postimees+ tasulisel digilehel: Teelahkmel munk - Postimees +
Tuumalu, T. (2015). Teelahkmel munk [filmist „Tashi Delek!“]. Postimees: AK, 21. märts, lk 10.

Tiina Lokk: „Väga hea pildikeel ja rütm, kahjuks varjutab välispidine, kõigest välisest, nii otseses kui kaudses mõttes värvikast atribuutikast (maalilised loodusvaated, huvitavad kloostriinterjöörid ja -toimingud jne) mõjutatud turistipilk huvitava teema: ühe Tiibeti poisi eksistentsiaalse valiku. Tähelepanu väärib aga selline leid ise. Film ise jääb tuimaks ja kirjeldavaks – asja enese olemusest veidi kaugeks.“

Olle Mirme: „Ilma igasuguse pahatahtlikkuseta ütlen: pilt paistab küll silma, aga loo jutustamise keerulist kunsti tuleb režissööril veel tublisti harjutada. Võib-olla on oma debüütfilmi kangelast ning teemat lihtsalt liiga kaugelt ja liiga kõrgelt otsima mindud. Veel ei ulatu. Aga üldist tunnetust ja detailide märkamise oskust tuleb siiski tunnustada. See annab edaspidiseks lootust.“

Roman Baskin: „Film on puhas nagu mägede õhk, samas kõiki neid noormehe kahtlusi, millel filmi dramaturgia põhineb, oleks tahtnud reljeefsemalt näha. Praegu peab seda rohkem aimama ja tekstist lugema. Sellele harmoonia otsimisele oleks võinud lähemale minna, kuigi pretensioonitu pretensioonikus on ka omaette saavutus.“

Postimees hindab: „Tashi Delek!“ (2015). [Tiina Lokk, Olle Mirme, Lenna Kuurmaa, Roman Baskin annavad hinnangu filmile]. Postimees: AK, 21. märts, lk 10. 

Tiit Pruuli: „Himaalaja ei ole eesti filmimeestele-naistele tegelikult sugugi tundmatu maa. Leeni Linna on teinud filmi Tiibetist üle mägede Dharamsalasse põgenenud noortest, Martti Kalda ja Rain Pikand on kokku pannud aja-, kultuuri- ja usundiloolise ülevaatefilmi Sikkimist, Riho Västrik on vallutanud Himaalaja mägesid ja imetlenud loodust. Seikluslikke ülesvõtteid on teinud veel Liivo Niglas ja Vahur Kersna oma filmimeeskonnaga. Lamaistlikku kultuuriruumi on käsitletud Arvo Iho (ja Linnart Mäll) „Milarepa lauludes“ (Arvo Iho, 1989).

Tegelikult on „Tashi Delek!“ korjanud üles killukesi kõigist neist teemadest ja stiilidest. Seejuures ei ole selle tõusu- või langusnurk üheski sektoris liiga äkiline, lõpuni tippu tõusev või orgu laskuv. Himaalaja noorte raskest elust oleks võinud vändata tõsise emotsionaalse pisarakiskuja. Tiibeti kultuurist võinuks teha etnograafilise, filosoofilise või esoteerilise süvamõtiskluse. Himaalaja karmist ja ülevast loodusest saaks imelisi loodusfilme.

Peeter Rebane leidis neid ja mõningaid teisi põnevaid teemasid siduma 17aastase noore buda munga, kes usaldas filmitegijaile oma sügavad kõhklused ja siirad unistused. /---/

On üks paradoks, millele ses filmis küll otsesõnu tähelepanu ei pöörata, aga mis meenub ja mida peab vaatamisel arvestama. Lo kuningriik elab küll paljus oma vanade tavade järgi, aga on osa demokraatlikust Nepalist. Siin nagu ka Ladakhis, Bhutanis või Mongoolias, ei ole budismil sellist tähendust nagu Hiina Rahvavabariigi poolt okupeeritud Tiibetis, kus sel on religioosse sügavuse kõrval ka rahvuslikku ja poliitilist ühtekuuluvust tähistav mõõde. Budistliku mungaelu hülgamine tähendab Tiibetis hoopis midagi muud, kui see tähendab Nepalis või Ladakhis. Mida rohkem hiinlased lamaistlikke kloostreid vaenavad, seda rohkem noori sinna tahab minna. Nepalis ja Ladakhis on suur osa noori kloostrites vanemate soovil ja majanduslikel põhjustel. Sestap ollakse ehk kergemal käel valmis proovima demokraatliku maailma muid võimalusi. /---/

Jutustust mitte lihtsalt ei toeta, vaid muutub kohati omaette looks brasiilia helilooja Eduardo Agni heliribaks põimitud tiibeti muusika.

Kokkuvõttes on tegu tehniliselt väga hea ja sisult sümpaatse filmiga, mille sügavust ei saa ehk mõõta Himaalaja suurimate ahelike ja orgudega, aga mis lisab ometi uusi vaatepunkte sealsele elule.

Eelmisel aastal valmis Eestis dokfilm vanast nunnast, sel aastal noorest mungast. Rõõmustavalt avar on meie filmitegijate ampluaa. Kui mõni patune ka pühakute vahele satuks, oleks pilt veel värvilisem.“

Arvustuse terviktekst:
Sirp,Tiit Pruuli: Tibetan dream | Kultuur | ERR

Pruuli, T. (2015). Tibetan dream [filmist „Tashi Delek!“]. Sirp, 27. märts, lk 11.

Filmi põhjal koostatud meediaõppematerjal:

http://www.kino.ee/Media/1000/Event_7499/Tashi_Delek_meediamaterjal.pdf

Meie koostööpartnerid

  • Kultuuriministeerium
  • EFI
  • Eesti Kultuurkapital
  • ERR
  • Rahvusarhiiv
  • BFM
  • Kinoliit
  • Eesti Filmiajakirjanike ühing
  • Tallinnfilm