Avaleht » Filmiliigid

Proovime Pärti (2012)

Esimene film duubel-DVDst Mängime Pärti. Arvo Pärt musitseerimas koos muusikakooli õpilastega

Arvo Pärt musitseerimas koos muusikakooli õpilastega

Dokumentaalfilm Kestus: 201:00

Sisukokkuvõte

Dorian Supini muusikadokumentaal Vanalinna Hariduskolleegiumi muusikaõpilaste proovidest koos Arvo Pärdiga enne helilooja loomingule pühendatud õpilaskontserti.

Sundimatus ja südamlikus õhkkonnas toimunud proovides Tallinna Vanalinna Muusikamajas ja Rootsi-Mihkli kirikus mängitakse läbi 12 Arvo Pärdi teost, mis moodustavad enamiku tulevase kontserdi kavast. Helilooja aitab koos muusikateadlasest abikaasa Noraga esitusi viimistleda. Ta julgustab noori muusikuid improviseerima, jagab oma mõtteid ja nägemusi, kuidas teoseid huvitavamalt kõlama panna ning räägib sinna juurde taustalugusid. Alustatakse oreliteosega „Trivium“, esitajaks Liisa Hiiob, millega maestro pärast erinevate variantide proovimist ja muudatusi rahule jääb. Ka „Da pacem Domine“ puhul, mida helilooja kuuleb ise esmakordselt plokkflöödiansambli esituses, katsetatakse koos õpetaja Tõnis Kuurmega erinevaid versioone, kuni saavutatakse õige kooskõla. Kitarriansambli esituses viimistletakse teost „Pari intervallo“. Ansambli juht Lauri Jõeleht tutvustab oma uut seadet, mille Pärt heaks kiidab. „Väga tore on vaadata, kuidas noored ja tugevad mehed mängivad sellist rahulikku, vaoshoitud muusikat,“ leiab ta lõpuks. Järgnevad meeleolukad episoodid lastepalade tsükli „Neli lihtsat tantsu“ proovidest.

Pärt on ekraanil inspireeriv pedagoog, kes leiab lastega hea kontakti. Näiteks klaverpala „Punamütsike ja hunt“ proovis koos noorukese Johan Krooni ja tema õpetajaga piltlikustab ta elavalt muinasjutustseeni. Põnev on jälgida, kuidas helilooja selgitab noortele interpreetidele oma kuulsate tintinnabuli-teoste „Aliinale“, „Peegel peeglis“ ja „Variatsioonid Ariinuška tervekssaamise puhul“ heliliine. Filmi lõpuosas arutlevad Arvo ja Nora Pärt heliloomingu ja interpretatsiooni teemal, rõhutades interpreedi tähtsat rolli selles, et noodipaberile kirjutatud heli „hakkaks kõlama“ ja puudutaks kuulaja hinge. Töös muusikaõpilastega üllatas neid, kui vastuvõtlikult lapsed reageerisid helilooja soovitustele, märgib Nora Pärt. Erinevalt  kutselistest muusikutest, kes sageli on kinni väljakujunenud mõtlemises, musitseerivad lapsed n-ö puhta lehena, tehes seda vahetult ja lihtsalt, mida Pärdi muusika ka nõuab.

 

Märksõnad: andekus | helilooja suhtlemine interpreetidega | heliloojad | helilooming ja interpretatsioon | heliteose esituse viimistlemine | heliteoste esituste juhendamine | hingestatus | improvisatsioon | instrumentaalmuusika | kandlemäng | kitarrimäng | klaverimäng | kontserdiproovid | koorilaul | loominguline õhkkond | musitseerimine | muusika loomeprotsess | muusikaõpetajad | muusikaõpilased | muusikute tööprotsess | noored muusikud | orelimäng | plokkflöödimäng | pühendumus | siirus | sundimatu õhkkond | tšellomäng | vastuvõtlikkus | Vaata kõiki »

Meie koostööpartnerid

  • Kultuuriministeerium
  • EFI
  • Eesti Kultuurkapital
  • ERR
  • Rahvusarhiiv
  • BFM
  • Kinoliit
  • Eesti Filmiajakirjanike ühing
  • Tallinnfilm