Avaleht » Filmiliigid

Huviinfo

Filmi treiler

http://www.youtube.com/watch?v=5RuX1KcN9PA

Filmi saamisloost

Filmi stsenaarium valmis Hardi Volmeri ja Peep Pedmansoni koostöös, ajaloolane Ott Sandrak aitas kaasa konsultandina ning panustas Volmeri sõnul ka filmi üldisesse süžeesse. «Ajastusisestes stseenides ei oskagi tihti enam täpselt paika panna, kust ja kellelt mingi mõte täpselt lähtus, aga dialoog on suures osas ikkagi Pedmansonilt,» räägib Volmer, kellelt on pärit filmi algne idee. «Palusin Pedmansoni endale appi, nagu ma ikka teen, tavaliselt ma üksi ei kirjuta.»

Filmi läbiv kinoajaloo teema polnud esialgses stsenaariumis üldse esiplaanil. «Päris algne lugu tuli üle nelja tunni pikkune, esiplaanil oli remont ning ka loo pealkiri oli «Remont»: majas tehakse remonti ning kogu see sajand oli meil suur ühiskondlik ja poliitiline remont ja väga verine remont,» räägib Volmer. «Idee oli ilus, aga et seda asja saaks kokkusurutult ja kontsentreeritult näidata, tuli appi võtta filmikunsti ajalugu.»

Päästepaadina appi jõudnud filmikunsti ajalugu andis autoritele võimaluse tummfilmi stilistika abil liikuda läbi sajandi alguse kiirendatud tempos. «Aga ärme unusta, et eelmine aasta oli Eesti filmi juubeliaasta, nii et see on kummardus ka Eesti filmile ja kogu maailma filmikunstile, mis on ju oma arengu läbi teinud põhimõtteliselt 20. sajandi vältel.»

Volmer lisab, et ilmselt on tegu ka maailmas unikaalse linateosega. «Hakkasime tarkade inimestega uurima, kas sarnaseid filme on maailmas tehtud, ja selgus, et mängufilmi ei ole niimoodi tehtud, et ühe filmi piires oleks kasutatud läbi sajandi kulgevat ajastuomast filmistilistikat.»
Arb, K. (2013). Film raputab nagu sõit Ameerika mägedel. Postimees, 21. veebr, lk 23.

Filmist kriitiku pilguga

Tarmo Teder: "Mõneti nagu karnevalilik, siis vahest psühholoogiliselt kaemuslik „Elavad pildid” on tõepoolest väga elus seikade jada, mis ei jookse lineaarselt, vaid vahest tagasi- ja ettehüppava faabulaga, mille jõnkslevat kulgu ka vähegi arukas filmisõber peaks taipama. Linnulennult on üpris keeruka filmi lugu ju lihtne: vaatluse alla on võetud Tallinna vanalinna üks keskaegne maja, millele annavad kireva, hooti vodevillilikult lõbusa ja siis jälle traagiliselt kurva elu seal vahelduvad elanikud koos sisseastuvate kõrvaltüüpidega. Nähtava sündmustiku füüsiline ruum on väga piiratud, aga see veetakse professionaalse peenusega laiali, millele aitab kaasa ka maja esimesele korrusele endisse tõllakuuri tehtud kino. Tallinna nähtavat ruumi, alates kõrvaltänavatest kuni hilisema Mustamäeni, avatakse statiivil pikksilma abil. Kaugemast ilmast (Saksamaalt, Siberist jm) tulevad kirjad loovad doseeritud minimaalsusega immanentse olustiku, mida ajalooteadlik vaataja saab ise kujutleda. Ajaloo tuulis võõrsile heitunud filmitegelaste saatusi on ette- või tagasivaadetes piisavalt lahti mängitud. Loomulikult ei saa läbi ilma arhiivi kroonikakaadriteta, mis markeerivad Eestile saatuslikke pöördepäevi. Meeleolu loovad ka valitud tsitaadid meie rahvuslikust filmivaramust (Andres Söödi „511 fotot Marsist”, tingimisi Herbert Rappapordi „Valgus Koordis” jm), suurendatud ajalehed ja dokumendid mitmes keeles.
/---/
Filmi peamine tugevus on suurepärane näitlejate ansambel, võib nautida lausa briljantseid rolle. /---/

Filmi kunstnik Kalju Kivi väärib kindlasti mingit eraldi auhinda, nii aistitavat filmiruumi ja kaadrikompasid annab seada.

Nüüd aga minu etteheited režissöör Volmerile ja vahest ka stsenarist Pedmansonile. Film on tugevale komöödia mündile vaatamata žanriline segu, aga mitte plastiline sulam, mille põhiline osis on rahvuslik-perekondlik ajalooline draama, kus segunevad realistlik eepika, eksperimentaalsus ja tasalülitatud või karikeeritud traagika. Filmi tempod ja stilistiline vaheldus lonkab, pole n-ö ühe filmi sujuvust, voolavust, läbivat tonaalsust. Kord antakse hästi timmitud seltskondlikku olengut ja vodevilli, kirglikku voodimehaanikat või murelikku laua ääres istumist. Siis jälle ajaloo asjus „harivaid instruktsioone” või situatsioonikoomika pildikesi või pikemaid ja psühholoogiliselt pingelisi episoode. Üksiti võttes on eriti head Lambi ja Oja kaheinimesestseenid, millest kumendus hoopis üks teise helistikuga film, aga plastiliseks pole seda žanrilist karnevali suudetud ühildada. Ka tundub, justkui istuks režissöör Volmeris nukufilmi seadmise meetod, loogika ja tunnetus, mingi animaprofi kompleksne pagas, mille ta ebateadlikult mängufilmi tegemisse üle on võtnud."
/---/
Teder, T. (2013). Teatraalselt viis aastat varem. Sirp, 22. veebr, lk 27.

Roman Baskin: „Elavad pildid on, aga filmi napib. Stiililine taotlus on huvitav, aga jääb samuti omaette nipiks. Tervik mõjub kui Eesti ajaloo illustratsioon. Isegi kui ajaloolise draama eklektika on kunstiline taotlus, jääb seegi läbitunnetamata konstruktsiooniks. On ilusaid näitlejatöid, eriti filmi esimeses kolmandikus. Kõigest kumab läbi suure sümfoonia taotlus, aga saali jõuab üks üsna äraleierdatud poplaul.“
„Elavad pildid“ (2013). [Indrek Kasela, Lenna Kuurmaa, Roman Baskin annavad hinnangu filmile"]. Postimees: AK, 2. märts, lk 10. 

Donald Tomberg: „...ei ole lihtne teha seesuguse haardega ajaloofilmi, ilma et see kalduks üht- või teistpidi propaganda poole. Režissöör Volmer on sellega omas laadis hakkama saanud, olulisena on seejuures abiks olnud ka vormitehniline lahendus.
/---/
„Elavates piltides” lubab vormitehniline mäng ajaloo traagikat näidata osalt isegi nagu seebiooperit. Mõelgem näiteks tagasi parun von Strandmanni pereringis toimunule. Kes on kelle isa ja ema, õde või vend, kuidas mängitakse seeläbi ümber staatused, millisesse ühiskonnakihti keegi siis sisuliselt kuulub? Kuna kahe tunni ja viieteistkümne minuti sisse on mahutatud sada aastat ajalugu, saabki erinevate saatuste kirjeldusel toimuda vaid märgiline ja mänguline tihendamine ning Volmeri vormilahendus tundub siin ainuvõimalik, siit sünnib ka nükkeid, mida teisiti kujutada ilmselt ei saanukski. Kui antud stsenaarium vormistada realismi võtmes, ei tuleks kõik need grotesksed suhtekäigud ilmselt üldse kõne alla.

Ajastuomase filmistilistika kasutus lubab distantseeruda traagikast nii, et traagika jääb siiski alles, ja teha kibenaljakaid üldistusi. Julius on tubli ja ehtne eesti mees. Mis on Juliuse osa? Käia jooksujalu ühest sõjast teise, istuda viimaks ka süütult vangis ja ikka olla vaikne ja kohmetu filminäitaja, kelle südames on suur armastus. Punaväelasest madrus vägistab Helmit, aga see kõik toimub tummfilmi võtmes. Me võtame teadmiseks sündmuse ja sündmus on hirmus, aga see, et tummfilmi esteetika mõjub praegu paratamatult groteskselt (omal ajal ju ei mõjunud), mahendab. Ajalugu on tulvil traagikat, ent ajaloos on ka, nagu hüüatab Helmi: Absurdum!”.“
Tomberg, D. (2013). Ajaloo kujutamine on tundlik teema. Sirp, 12. apr, lk 25.

Katja Tarhanova:  "Вышеупомянутые «Живые картинки» Харди Вольмера любопытны по идее – снять 100-летнюю историю бывшего кинотеатра «глазами» кино, каким оно было все эти сто лет: раннее немое, великое немое, раннее звуковое, «золотой век», потом и цвет пошел, советские фильмы про первые эстонские колхозы с Георгом Отсом в главной роли... К тому же одним из героев является киномеханик, всю жизнь влюбленный в героиню – бывшую хозяйку дома, девушку с трудной судьбой. Но «трудности судьбы» вступают в некоторое противоречие с легкомыслием стилистики и, кроме дома, который за сто лет успел побывать и частным особняком, и «уплотненным», и «коридорной коммуналкой», и даже музеем красного матроса, труп которого сорок лет пролежал в мансарде и мумифицировался, весь этот набор остроумных, любовных, печальных или просто стильных фактов ничто не объединяет. Видно, как фильм буквально захлебывается, чтобы сказать все сразу обо всем. Однако нельзя не отдать должное Вольмеру, чья человеческая позиция не является ни лобовой, ни грубой, ни экстремистской. Это опять же не «национальное», а общепонятное кино."
Тарханова, K. (2013). Новаторы и консерваторы. СК - Новости (Moskva), nr 10. 11. okt, lk 15.  
http://www.unikino.ru/images/10.312.pdf (1.11.2013).

Filmi vastuvõtust

Katke intervjuust Hardi Volmeriga:

Missugune on olnud „Elavate piltide” vastuvõtt kodumaal ja rahvusvahelisel areenil?
„Elavate piltide” vastuvõtt on olnud täiesti skisofreeniline. Kodus teatavasti võeti film äärmiselt soojalt vastu. Tean inimesi, kes teavad inimesi, kes olid sattunud suvalistele seanssidele, mille lõppedes publik seistes aplodeeris. See on vahest ülim, mida üks tegija oma teoga võib saavutada. Kui produtsent Anneli Ahven näitas filmi toorikut Berliini turul, soovitasid mõned Saksa ja Austria eksperdid sellest viimast sõda puudutava episoodide rea välja monteerida, et siis oleks päris tore film. See pani lambi põlema ja nüüdseks on selgunud, et nii ongi: „Elavad pildid” on tõestanud, et Teine ilmasõda ei ole Euroopas veel lõppenud. Meie ajalugu ei kattu üksüheselt „Euroopa ametliku ajalooga” ja ei ole ilus sellega viisakas seltskonnas vehkida. Sellest fenomenist on hiljaaegu leheveergudelgi juttu teinud keegi Eestis elanud Hollandi üliõpilane ja poliitikavaatleja Edward Lucas. Meile väga oluliselt Ida-Euroopa festivalilt Karlovy-Varys jäi film kõrvale ühe koduse ametniku targal eesthooldel. Kui üks film ei figureeri enamikul nimekatel festivalidel, saab sellest justkui paariafilm, mida valikukomisjon vaadatagi ei viitsi. See on inimlikult mõistetav. Mugavam seletus oleks, et tegemist on lihtsalt väga keskpärase taiesega, aga selle vastu räägib ka vaatajate reaktsioon festivalidel väljaspool Euroopat. Mõningatel neist olen ise kohal olnud. Iseäranis ootamatu ja seda liigutavam oli Vene filmirahva ülisoe reaktsioon „Kinošokil”.
Lõhmus, J. (2013). "Elavatest piltidest" Uno Loobi ja Johannes Pääsukeseni [intervjuu Hardi Volmeriga]. Sirp, 20. dets, lk 32-33.

Vaata lisaks

Huvitavat lugemist Hardi Volmerist

Veebruaris Exitfilmi lipu all kinno jõudev "Elavad pildid" on pompoosne ja stiilipuhas matk 20.sajandi Eesti ja filmiajaloos, kus iga ajastu toimib talle omases filmistiilis. /---/
Loe edasi:
Tali, P. (2013). Hardi, kes ei ole turist. Pulss. Tallinn. Veebruar/märts, lk 62-65.

Huvitavat lugemist Priit Võigemastist

Priit Võigemasti mängitud kinomehaanik Julius Hardi Volmeri eelmisel nädalal esilinastunud ajaloolises armastusfilmis "Elavad pildid" on üks otu-totu. /---/
Loe edasi:
Pullerits, P. (2013). Olete märganud, et Priit Võigemast on tõsinenud? Postimees: Arter, 2. märts, lk 1-5.

FILM. Volmer: "Elavad pildid" on koopia koopia koopia (2013). ERR: OP, 19. veebr, video.
http://etv.err.ee/index.php?05593367&video=6610#.Ugulm23KTSY  (28.02.2013).

"Elavad pildid Ringvaate saates" (2013). [režissöör Hardi Volmer ja osaäitja Priit Võigemast]. ERR: ETV, Ringvaade, 20. veebr.
http://www.youtube.com/watch?v=rBz7wcGy0lE  (28.02.2013).

Filmist, filmis näitlemisest, Helmi rollist "Elavates piltides" ja muustki rääkis täna Raadio 2 saates "Siin me oleme" Sandra Uusberg (2013). ERR: Raadio 2, Siin me oleme, 20. veebr.
http://heli.er.ee/helid/1300922.mp3  (28.02.2013).

Vaata, kuidas valmis film "Elavad pildid"! (2013). Delfi: Publik, 21. veebr, video.
publik.delfi.ee/news/kino/vaata-kuidas-valmis-film-elavad-pildid.d?id=65715136   (28.02.2013).

GALERII: vaata, kes käisid Hardi Volmeri filmi "Elavad pildid" esilinastusel (2013). Õhtuleht.ee, 22. veebr.  www.ohtuleht.ee/511112  (28.02.2013).

Eesti oma eriefektide stuudio painutab reaalsuse isuäratavaks (2013). ERR: ETV: Pealtnägija, 13. märts. http://etv.err.ee/index.php?05446627&video=7075#.UXEHP0qK_Yx (19.04.2013).


Meie koostööpartnerid

  • Kultuuriministeerium
  • EFI
  • Eesti Kultuurkapital
  • ERR
  • Rahvusarhiiv
  • BFM
  • Kinoliit
  • Eesti Filmiajakirjanike ühing
  • Tallinnfilm