EFSA sünopsis
Paarikümnekraadises kevadpakases sündinud muskusveise vasikast sirgub aastatega võimas loom, kes jooksuajal on valmis laubaga rammima enam kui kolmesaja kilost vastast. Ainult kõige tugevam pääseb emaseid viljastama. Möödunud sajandi 70ndatel Põhja-Ameerikast Taimõri poolsaarele toodud viiskümmend muskusveist on paljunenud mitmetuhandepealiseks asurkonnaks. Filmirühm asub muskusveiseid otsima Euraasia kõige põhjapoolsematel laiuskraadidel, eesmärgiga neid piisonisarnaseid loomi lähemalt tundma õppida. Karm loodus, mis pidevalt testib inimvõimete piiri, on koduks põhjapõtradele, huntidele, polaarrebastele, valgejänestele ja mitmele linnuliigile.
EFSA, http://www.efsa.ee/ (5.07.2013).
Tootjafirma sünopsis
Ammustel aegadel rändasid Arktika avarustel muskusveiste karjad. Külm neid ei häirinud ja nad elasid edukalt üle jääaja karmid olud. Kuid umbes kolm tuhat aastat tagasi kadusid nad Euraasiast kliima soojenemise tõttu täielikult.
Eelmise sajandi 70ndatel asustati Taimõri poolsaarele 30 Kanadast ja Alaskalt toodud muskusveist. Et teada saada, kuidas see eksperiment õnnestus, esitasime lumistele tasandikele väljakutse ja siirdusime tuiskude ja tormide maale, et otsida seal muskusveiseid ja välja selgitada, kuidas on nende käsi uuel kodumaal käinud.
Vesilind, http://www.vesilind.ee/?2,18 (5.07.2013).
Filmi võtsid põhiosas 2006. ja 2007. aastal aprillist kuni septembrini Põhja-Jäämeres asuval Taimõri poolsaarel üles Vassili Sarana, kes on filmi autor, ning tema abiline Valeri Fidirkin. Filmimise tingimustest annab aimu see, et Sarana sõnul sulas seal lumi alles juuli alguses ning uuesti võis lumi maha sadada juba juuli lõpus. Suvel oli keskmiselt sooja viis kuni seitse kraadi, üle kümne kraadi ei tõusnud temperatuur kordagi. „Isegi seda filmi vaadates on põhiline tunne, et sul hakkab külm,“ ütles produtsent Riho Västrik, kes ise viibis Taimõril viimati 2005. aastal, kui tulevase filmi jaoks tehti nö luurevõtteid.
Lähima asustatud punktini filmitegijate peatuskohast oli 500 kilomeetrit. Tervenisti ülevalpool põhjapolaarjoont asuv Taimõri poolsaar on umbes poole Euroopa suurune, aga seal elab umbes 150 000 inimest. Neist 100 000 Norilskis ning selle ümbruses. Veel 38 000 inimest elab sadamalinnas Dudinkas ning umbes 13 000 inimest elab siis mujal poolsaarel.
Västriku sõnul oli preemiafilmi eelarve kaks miljonit Eesti krooni. „Tegelikult peaks sellise filmi minimaalne eelarve olema neli miljonit krooni, meil õnnestus see poole odavamalt ära teha jubeda organiseerimise ja nikerdamise hinnaga,“ rääkis Västrik.
Piirsalu, J. (2008). Riho Västrik võitis Moskvas parima dokumentaalfilmi preemia. Eesti Päevaleht, 15. dets, lk 6.
Produtsent Riho Västrik koostööst Vassili Saranaga:
„Kui ma tegin filmi „Middendorffi jälgedes“, siis läksin Middendorffi jälgedes Taimõri poolsaarele, mis on üks Venemaa paljudest suletud piirkondadest, aga ühtlasi on see ka maailma kontinentaalne põhjapoolus. Maa, mis veel põhja poole jääb, on ainult saared.
Uurisin kõikvõimalikku kirjandust ja filmimaterjali, et selle paiga kohta üldse mingit täpsemat aimu saada. See on ikka väga suur piirkond. Täpsemalt pool Lääne-Euroopat. Sain teada sellisest mehest nagu Vassili Sarana, kelle filmid olid seal videokassettidel suured hitid. Neid vaadates ma tõesti sain aru, et seekord pole tegemist mingi vennaga, kes kleebib kaadreid kokku ja paneb Vangelise muusika alla. (See on Venemaal väga levinud – selline ühte malli muusika kärutatakse alla, ja siis väänatakse pildid peale.)
Ma vaatasin, et tegemist on päris filmimehega ja tal on korralikud asjad. Üritasin temaga kohe kontakti saada, aga juhtus nii, et tema tolleaegsed ülemused armukadedusest ei lasknud mu meili läbi. Aga kui midagi on ette nähtud, siis see ikka juhtub.
Aasta hiljem saime me ikkagi kokku, Vasja tuli Matsalu festivalile ja võitis siin oma superhea filmiga „Põhjarändurid” preemia. Ja me lõime käed – inimesed, kes teevad ühes kandis sama asja, võivad küll koostööd teha. Minul oli „Middendorffi” viimane ots tegemata (kõige kaugem põhjapoolne nurk) ja tema planeeris sedasama muskusveise-filmi. Kuna minul oli finantsskeem enam-vähem koos ja temal enam-vähem kõik otsad, kuidas sinna minna, siis tegimegi nii.
Nii sai sellest viimane „Middendorffi” filmimise aasta ja esimene „Muskusveise” filmimise aasta.
Kui „Middendorff” valmis sai ja hajus ka tema skepsis meie suhtes (see oli vastastikune), siis pöördus ta ametlikult minu poole ja palus mind hakata oma järgmiste filmide produtsendiks.
Mille peale ma arvasin, et võtame asjad ette ükshaaval. „Muskusveisega” võime pihta hakata.
Kontinentaalsel põhjapoolusel
Tegelikult kulus tal kaks korda pool aastat kohapeal, 500 kilomeetrit igasugusest inimasustusest. Ainult helikopteri ulatuses.
Ja helikopterihinnad on seal umbes kaks korda kallimad kui Eestis. Ma ei tea täpselt, palju Eestis on praegu, aga ma arvan, et kuskil 20 000–30 000 krooni. Tund. Seal on juba üle 40 000. Ja see, et sinna kohale saada, võtab ikka hirmsasti helikopteriaega. Kui midagi juhtub, kas või kaameratega, tervisega, ja sa oled oma eelarvest tohutu suure protsendi pannud helikopteri alla... Mismoodi sa sellest välja tuled? Mismoodi ma ütlen, et ma ei saanud filmi, aga raha kulutasin ära?
See on selline koht, kus lumi sulab ära juuli alguses ja juuli lõpus võib uuesti sadama hakata. Meil on filmis selline koht – 2007. aasta maist –, selline temperatuurianomaalia, kus mehed joovad hütis teed, väljas on hanged aknast kõrgemad, tohutu lumetorm, ja raadio ütleb, et südamehäiretega inimestel soovitatakse tungivalt mitte välja minna. Sest parajasti on Euroopa-Venemaal 36 kraadi sooja. See näitab selle koha olemust.
Seda teavad need inimesed, kes on seal ise käinud, nemad vaatavad filmi, vaatavad silma ja näevad. Lähed aprillis sinna, polaarpäev on peale hakanud, miinuseid on kogu aeg 30–40 ja kogu aeg puhub tuul. Tuul on kuivem kui meil, aga võimendab külma märkimisväärselt. See on nii.
Ega keegi meile otse ütle, miks see piirkond on kinnine, aga seal on kõike. See on metsikult rikas kant. Meil õnnestus käia operaator Arvo Viluga vasekaevanduses. Piltlikult on nii, et lööd rusikaga vastu soont ja tükk kukub vastu. See on nii rikas. Sealt on juba naftat ja gaasi ka leitud, ja seda töödeldakse, aga seda siiapoole tuua ei ole mingit mõtet. See on nii kaugel. Kasutavad oma tarbeks.
Sündinud seiklejad
Esiteks peab sul olema kaasasündinud meeletu seiklusjanu. Me kanaliseerime oma seiklusjanu loodusfilmi. Ja loomulikult ka teadmistejanu. Vassili on geoloogiakandidaat, mis meie mõistes tähendab doktorit. Ajal, mil „Muskusveis“ Eestis küpses, kaitses tema Moskvas väitekirja liustike alal.
Sa tahad teada, aga sa tahad ka ise kogeda. Mind ei huvitaks, kui ma ei saaks ise kogeda. Mingist hetkest oled sa muidugi nii palju kogenud, et hakkad mingeid mugavusi tahtma, aga nende projektide juures pole see võimalik.“ /---/
Terviktekst:
Keil, A. (2008). Riho Västrik: teadmisest on vähe, tahan kogeda. Eesti Päevaleht: Laupäev: Kultuur, 20. dets, lk 1-3.
„Muskusveise tagasitulek“ võitis 2008. aastal Vene dokumentaalfilmide suurima preemia – Kuldse Loorberioksa populaarteadusliku filmi kategoorias. Varem pole ühegi Eesti produtsendi või režisööri film sellist tunnustust Venemaal saavutanud. Kandideerida said ainult dokumentaalfilmid, mis on tehtud Venemaal.
„Muskusveise tagasitulek“ on võitnud üle maailma mitmeid preemiaid, aga Västrik pidas „Loorberilehte“ seni kõige suuremaks tunnustuseks filmile, arvestades Venemaa dokumentaalfilmide taset ning kui palju selliseid filme seal tehakse. Preemia väärtust näitab ka veel see, et selle väljaandmist juhib Nõukogude Liidu ja Venemaa üks kõige tuntumaid dokumentaliste Vitali Manski. /---/
Piirsalu, J. (2008). Riho Västrik võitis Moskvas parima dokumentaalfilmi preemia. Eesti Päevaleht, 15. dets, lk 6.
Produtsent Riho Västrik: „See preemia on Venemaa mittemängufilmi aastapreemia. Seda annab välja organisatsioon Loorberioks. Koosneb tuntud filmiinimestest. Kui ma õigesti mäletan, siis kuulus sellesse žüriisse 32 inimest, esitati ligi 340 filmi. Nominendi pretendendiks. Kokku oli üheksa kategooriat.
Vitali Manski, väga tuntud Vene dokumentalist, kantseldab kogu seda kampa. Ta on väga tuntud, olnud, muide, ka Pärnu festivali žürii esimees. Ja teinud filmi Putinist – portreteeris inimnäolist Putinit. Ühesõnaga – üks tuntumaid Vene dokumentaliste Kossakovski kõrval, ma ütleks.
Preemiaid jagati kahes etapis: kõigepealt valiti välja kümme paremat, ja siis neist kolm nominenti. Hindamine toimus nii, et kõik 32 andsid hinded ja siis keegi tehniline sekretär lõi need kokku. Žüriiliikmed istusid saalis ega teadnud, kes preemiad saab. Kõik see oli väga päris. Mulle tegelikult väga meeldis see üritus.
See toimus kinos Hudožestvennaja. Arbati platsil, õllerestorani Praha juures. Venemaa esilinastuste kinos. Nii ongi – esilinastuste toimumise kino. /---/
Me olime muidugi kindlad, et võitu me sealt küll ära ei too. Meil ei ole Venemaal hästi läinud selle filmiga. Kuigi film on Venemaal filmitud, räägib Venemaa nurgakesest, väga kaugest küll. Ja ekraanil näeme vene inimesi. Aga meil ei ole Venemaal hästi läinud. Küll aga on Euroopas hästi läinud, me oleme saanud preemiaid mitmetelt festivalidelt ja telemüük on hästi läinud. Näiteks kogu saksakeelsel Euroopal on praegu litsents sellele filmile, Arte France’il ka. Meie jaoks ikkagi esimene juhtum, mille kohta ma julgen praegu öelda läbimurre.“
Keil, A. (2008). Riho Västrik: teadmisest on vähe, tahan kogeda. Eesti Päevaleht: Laupäev: Kultuur, 20. dets, lk 1-3.
Andres Keil: „Nii on filmi esimene kuuendik pühendatud filmitegijate olmele, mis võiks olla iseenesest kahtlase väärtusega või odavat populaarsust püüdev võte, kui selle eesmärk ei oleks muus – anda vaatajale kontekst. Niisugune lähenemine mõjub mitu korda võimsamalt kui ekraanil kaardi näitamine, et siin me nüüd oleme. Kaart on abstraktne, elu on teine asi.
Siis jõuab kord filmi peategelaste – muskusveiste – kätte. Kui palju keegi neist enne teadis? Mina küll mitte midagi. Aga nad on äärmiselt sümpaatsed karvased hipid. Keerulise elusaatusega pealegi. Nende eluolust pikemalt rääkimine pole vahest siinse kirjatüki eesmärk, tähtis on filmi teema. Filmi peab vaatama. Ütlen vaid niipalju, et see film on taas kord tõestus, et kõik asjad maailmas on huvitavad. Kahju on ainult sellest, et elu on nii lühike, asju, millest tahaks teada saada, on võrreldamatult rohkem, kui ühe inimese elu sisse mahub.
Aga eks see ongi dokumentalistika ja ka populaarteadusliku kirjanduse mõte: tuua üks killukene maailma mitmekesisusest inimesele kandikul kätte. Näidata, mismoodi elatakse, kus elatakse ja kes elavad. Näidata muu hulgas mustvalgel, et maailmas on veel nii eraldatud paiku, kus linnud pelgamata ja vaid kahekesi, mitte parve toel, filmimehele süüdimatult pähe ja kaamera otsa lendavad. Või on paiku, kus miljonipealine põhjapõtrade kari elava jõena üle metsiku tundra voolab. See on hämmastav vaatepilt.
Puutumatule loodusele mõeldes on ilmselgelt parem, kui pisike filmigrupp käib seal filmimas ja kogu muu maailma uudishimulikud vaatavad tulemust kinos või telerist.
Ja veel, muskusveised on loomad, kes häda korral ringkaitsesse võtavad. Tagumikud koos ja sarved väljapoole – taktika, mis toimib edukalt nende looduslike vaenlaste, huntide vastu. Aga püssikuuli vastu – tõesti mitte. Tõepoolest pole inimesel vaja sinna ronida. Las elavad. Rahus.“
Keil, A. (2008). Muskusveis leidis koha kinolinal. Eesti Päevaleht, 29. dets, lk 12.
Vaata lisainfot selle filmi kohta